06-08-2014 / Ayman van Bregt

Twitter toont statistieken organische tweetsTwitter heeft onlangs de Twitter statistieken uitgebreid met inzichten in organische tweets. De statistieken-pagina geeft inzicht in ‘actual impressions’ en ‘potential impressions’. In dit artikel een uitleg over de betekenis van beide KPI’s in de Twitter statistieken.

Het verschil tussen actual en potential impressions in de Twitter statistieken

Bij het monitoren van social media is het meten uiteraard zeer belangrijk en een graadmeter voor succes. Digitaal is veel meetbaar dus focus kan ook belangrijk zijn.
Voor marketeers die actief de Twitter statistieken bekijken en gebruiken is het belangrijk de betekenis van actual impressions en potential impressions te kennen. Hiermee kan de juiste focus worden aangebracht bij het onderbouwen van succes en het verbeteren van de Twitter activiteiten.

  • Actual impressions in Twitter statistieken
    Twitter geeft als definitie voor actual impressions: Iedere keer dat een Twitter-gebruiker een tweet ziet. Iedere keer dat een Twitter-gebruiker op een scherm de specifieke tweet ziet geldt als een actual impression. Deze KPI is te vergelijken met een Google Pageview.
    Actual impressions zijn in veel gevallen belangrijker als KPI dan potential impressions. Actual impressions kan als KPI gebruikt worden voor merkbekendheid en als onderdeel van de interactie-ratio (engagement-ratio).
  • Potential impressions in Twitter statistieken
    Twitter geeft als definitie voor potential impressions: Het totale aantal keer dat een tweet mogelijk weergegeven kan worden in de tijdlijn van een Twitter-gebruiker. De definitie van potential impressions is hiermee complexer dan die van actual impresions, omdat het van toepassing is op situaties waarin actual impressions niet van toepassing zijn.
    Simpel gezegd is een potential impression de situatie wanneer een Twitter-gebruiker het Twitter-account van jouw organisatie als @mention tweet en het geen @reply is. Het totaal aantal potentiële impressies is alle volgers bij elkaar opgeteld van de Twitter-gebruiker die tweet heeft geplaatst.

    Als KPI kunnen potential impressions ingezet worden vanuit een adverteerdersperspectief waar in analoge betaalde advertenties de potentiële impressies een belangrijke indicator zijn (bijvoorbeeld de lezersoplage van een dagblad).  Daarnaast kunnen potential impressions als onderzoeksindicator gebruikt worden om gedrag te achterhalen bij tweets die het goed doen en hoe dit gedrag in de toekomst gestimuleerd kan worden. Daarnaast zijn actual impressions op Twitter beschikbaar maar op veel platformen nog niet dus voor het benchmarken met andere kanalen kan potential impressions vermoedelijk beter ingezet worden.

Simply Measured heeft in dit blog-artikel verder toegelicht hoe potentional impressions door Twitter gemeten worden. Onderstaande afbeelding van Simply Measured vat de twee definities overzichtelijk samen:

Uitleg over Twitter statistieken

Artikel afgeleid van: Simply Measured