21-04-2013 / Ayman van Bregt

Vijf tips voor twitter etiquetteTwitter is uitgegroeid tot een bewezen medium met kritieke massa, met een omvang met veel impact op de maatschappij en hoe we media consumeren. Dagelijks zijn er meer dan 200 miljoen actieve Twitter-gebruikers en dagelijks worden meer dan 400 miljoen tweets geplaatst. Op Twitter is iedereen is vrij om te communiceren en zich te gedragen hoe zij dat zelf prettig vinden. Echter is het verstandig om bij het zakelijk inzetten van Twitter goede omgangsvormen te hanteren. In dit artikel daarom vijf tips voor Twitter etiquette.

Vijf tips voor Twitter etiquette

Iedereen die actief aan de slag is met social media voor een bedrijf of organisatie hanteert bepaalde uitgangspunten in de communicatie en heeft eigen normen voor de omgangsvormen. Social media kunnen het soms lastig maken omdat interactie via digitaal verloopt en er interpretatieverschillen ontstaan tussen zender en ontvanger. De volgende vijf tips voor Twitter etiquette die hieronder worden gegeven kunnen gebruikt worden als richtlijn, zorg wel dat deze passen bij wie je bent en hoe Twitter zakelijk wordt ingezet.

  1. Spelling
    Een tweet is beperkt in het aantal karakters (140 tekens). Probeer hierdoor zorgvuldig tweets te formuleren zonder in afkortingen te vervallen. Zorg er daarnaast voor dat iedere tweet tot de essentie is teruggebracht om zo effectief de boodschap over te brengen.
  2. Beleefdheid
    De tweets die geplaatst worden hebben over het algemeen een oneindige  levensduur in de digitale wereld. Als er een goede sfeer is met volgers op Twitter kan er ook gelachen worden om grappen die wellicht worden uitgewisseld maar probeer altijd beleefd te zijn en niet grof te worden. Het uiten van kritiek kan ook op een respectvolle manier en denk altijd even na voordat er op de ’tweet-knop’ wordt geklikt.
  3. Plaatsen van eigen content
    Bij het plaatsen van zelfgeschreven content kan een optimaal effect bereikt worden door de volgende mogelijkheden te benutten:
    Bij het plaatsen van een tweet met een link (bijvoorbeeld naar een nieuwsbericht op de eigen website) is het verstandig om een tekst te plaatsen die kernachtig (vergemakkelijkt de ruimte bij retweets) is en lezers van de tweet nieuwsgierig maakt om te klikken op de link. Gebruik een verkorte link in de tweet (bijvoorbeeld via bit.ly). Voeg als het relevant is ook één of twee hashtags toe in de tweet.
  4. Delen van content van andere Twitter-gebruikers
    Twitter is een sociaal medium waarbij veel gedeeld wordt en het gemakkelijk is om tweets te delen. Bij het delen van nieuws van anderen wordt het als fatsoenlijk gezien om de bron te noemen in de tweet (bijvoorbeeld “link via @nsma_“). Als de auteur van een artikel ook op Twitter zit kan deze ook genoemd worden in de tweet (bijvoorbeeld “door @aymanvanbregt“). Ook kan het zinvol zijn om hashtags te gebruiken bij de tweets als dit van toepassing is op de inhoud van de tweet.
  5. Retweeten van tweets
    Retweets die niet via de ‘retweetknop’ van Twitter worden gedeeld maar handmatig door middel van kopiëren en plakken kunnen ook van de bron voorzien worden. De bron kan worden weergegeven door een tweet te voorzien van RT of Retweet (bijvoorbeeld “RT @nsma_“).

Afbeelding via Socialmediadelivered