23-03-2018 / Martijn Baten

Met de recente veranderingen in het algoritme hoopt Facebook in toenemende mate betekenisvolle interactie tussen personen te creëren. Dit betekent dat het voor de Facebook bedrijfspagina’s een stuk lastiger wordt om zichtbaar te zijn in het nieuwsoverzicht van hun volgers. Berichten en de interactie hierop in Facebook groepen worden echter door het algoritme sneller als relevant gezien, en kunnen daarom goed worden ingezet als alternatieve manier om interactie te bewerkstelligen en zo een doelgroep te bereiken. In dit artikel wordt toegelicht hoe bedrijven gebruik kunnen maken van Facebook groepen.

Zo zet je Facebook groepen in als bedrijf

Naast de aangekondigde aanpassingen aan het nieuwsoverzicht, zijn er ook aanpassingen doorgevoerd bij Facebook groepen. Moderators krijgen nu bijvoorbeeld een speciale badge, groepsbeheerders kunnen meer inzichten verkrijgen en nieuwe leden kunnen makkelijker worden verwelkomd. Het doel hiervan is om het aantrekkelijker te maken voor Facebook gebruikers om zich bij groepen aan te sluiten.

10 redenen waarom Facebook groepen worden gebruikt

Voor zowel gebruikers als bedrijven bieden Facebook groepen meerdere voordelen. In de infographic afkomstig van Grytics onderaan dit artikel worden 10 redenen gegeven waarom Facebook groepen worden gebruikt en het dus relevant maakt om hiervan gebruik te maken:
  • Verbinden: ontmoeten van nieuwe personen, bouw nieuwe en onderhoud bestaande relaties met klanten, potentiële klanten en geïnteresseerden;
  • Informeren: op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en (vak) nieuws;
  • Uiten: het delen van meningen en perspectieven op bepaalde standpunten;
  • Converseren: het voeren van discussies en uitwisselen van meningen;
  • Inspireren: het delen en vinden van inspiratie;
  • Ontdekken: het ontdekken van nieuwe dingen en het vinden van goede bronnen;
  • Co-werken: het delen van bestanden en bespreken van lopende projecten;
  • Promoten: het lanceren van een campagne en creëeren van buzz rondom een nieuw product of project;
  • Aanbieden: het aanbieden en verkopen van producten of diensten;
  • Organiseren: het aankondigen van een evenement en de aanmeldingen daarvan bijhouden.

Facebook groepen vs. bedrijfspagina’s: een andere strategie

Hoewel een Facebook groep verschillende voordelen lijkt te bieden, wil dit niet zeggen dat een eigen groep voor bedrijven hét alternatief is voor hun bedrijfspagina. Het bijvoorbeeld direct doorplaatsen van dezelfde berichten als op de bedrijfspagina is niet raadzaam: Facebook groepen vragen om een andere strategie.

­Many-to-many communicatie

Het grootste verschil tussen Facebook bedrijfspagina’s en groepen is dat je niet met een publiek, maar met een community te maken hebt. Dit houdt in dat er many-to-many communicatie plaatsvindt en dat gebruikers dus niet alleen berichten ontvangen, maar ook zelf kunnen plaatsen. Daarnaast is het bij groepen van groot belang dat de leden makkelijk met elkaar contact kunnen leggen.

Groepen vragen daarom een andere aanpak om dezelfde doelstellingen als die van een pagina (promotie, bereik, leads, traffic) te kunnen bereiken. Het is met name belangrijk om eerst het vertrouwen van de groepsleden te winnen omdat deze hierna pas meer zullen openstaan voor het ontvangen van meer promotionele content en boodschappen.

Faciliteren van communities

Daarnaast is het belangrijk om de focus van Facebook om communities te faciliteren in gedachten te houden. Deze communities draaien om het hebben van een gemeenschappelijke deler met de rest, zoals het delen van een beroep, hobby, locatie, doel of interesse, die ervoor zorgen dat mensen zichzelf herkennen en intrinsieke motivatie wordt geactiveerd.

Zoek naar niches binnen de doelgroep

Voor bedrijven is het om die reden raadzaam om te zoeken naar niches van mensen binnen de doelgroep, die iets met elkaar gemeen hebben. Dit kunnen mensen met dezelfde interesses zijn, maar ook mensen die in dezelfde beroepscategorie werken, of dezelfde ideeën en doelen nastreven. Vervolgens zijn het met name de leden die in de groep bepalen wat er gebeurt, en speelt het bedrijf een meer sturende rol. Op de lange termijn geeft dit een aantal voordelen, zoals:

  • Het verkrijgen van inzichten uit de doelgroep;
  • Het zorgen voor een betere klantretentie;
  • Het bewerkstelligen van co-creatie;
  • Het bieden van ondersteuning en dienstverlening;
  • Het verkrijgen van een hogere klantloyaliteit;
  • Het verkrijgen van merkambassadeurs;
  • Mond-tot-mond verspreiding (zowel online als offline);
  • Het verkrijgen van content door klanten en fans (user generated content);
  • Een verhoogde omzet.

User generated content

De content die in Facebook groepen wordt geplaatst is over het algemeen anders dan de content die op pagina’s wordt gedeeld. Dit is een gevolg van het doel om met name de leden van de groep aan het woord te laten. De content die door het bedrijf geplaatst wordt zou daarom met name mobiliserend en activerend moeten zijn, in plaats van informerend of verleidend. Zo wordt het aantrekkelijker voor de deelnemers om op de content te reageren.

Daarnaast kan het raadzaam zijn een aantal actieve leden te zoeken, om hier het beheer en de verantwoordelijkheid van het actief houden van de groep mee te delen. Op deze manier hangt het succes niet zozeer af van één iemand en plaatsen de deelnemers zoveel mogelijk zelf. Dit zal veel meer interactie opleveren dan als de meerderheid van de berichten door het bedrijf wordt gepost.

Ter inspiratie hieronder enkele voorbeelden Facebook groepen geïnitieerd door bedrijven:

Infographic: 10 redenen waarom Facebook groepen worden gebruikt

 

10 redenen voor Facebook groepen

 

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.