21-08-2013 / Ayman van Bregt

Handleiding Twitter ZakelijkBedrijven, merken en organisaties maken opĀ Twitter met regelmaat gebruik van hashtags. Het is raadzaam om goed aan te sluiten met de juiste hashtags op Twitter. In dit artikel worden drie tools behandeld om te achterhalen welke hashtags op Twitter zinvol zijn om te gebruiken als zakelijke Twitter-gebruiker.

Hashtags op Twitter zakelijk gebruiken
Hashtags op Twitter kunnen als doel hebben zakelijke gebruikers te helpen om in contact te komen met andere Twitter-gebruikers die nog geen volger zijn. De hashtags helpen dus om zichtbaar te worden bij onderwerpen die mogelijk interessant zijn voor gebruikers die nog geen volger zijn, mogelijk omdat ze niet op de hoogte zijn van de expertise die gedeeld wordt. In het NSMA artikel ‘4 redenen om zakelijk hashtags te gebruiken‘ werden de volgende vier redenen gedeeld op hashtags op Twitter zakelijk te gebruiken:

  1. Hashtags op Twitter zorgen voor een categorisering van tweets;
  2. Hashtags op Twitter richten zich niet alleen op onderwerpen in tweets maar ook op een doelgroep;
  3. Hashtags op Twitter kunnen zorgen voor meer retweets;
  4. Hashtags op Twitter kunnen nieuwe volgers opleveren.

 

Zakelijke hashtags op Twitter voor bedrijven en ondernemers
Er zijn veel algemene hashtags die ingezet kunnen worden bij het zakelijk gebruiken van Twitter. In het artikel ‘Zakelijke Twitter hashtags voor bedrijven en ondernemers‘ zijn twintig algemene Engelstalige hashtags gedeeld die gebruikt kunnen worden door bedrijven en ondernemers. Het is echter belangrijk om zo specifiek mogelijk aan te sluiten bij de doelgroep met behulp van specifieke hashtags. De onderstaande drie tools kunnen helpen bij het vinden van de juiste zakelijke hashtags op Twitter.

  • Tagdef
    Tagdef.com helpt bij het vinden van populaire hashtags. Door te zoeken op een hashtag wordt inzicht geboden in de betekenis van de hashtag, wanneer deze voor het eerst is gebruikt en welke gerelateerde hashtags ook interessant zijn om te gebruiken. Tevens wordt inzicht geboden in de meest populaire hashtags rondom dit onderwerp, nieuwe hashtags en de meest belangrijke gebruikers.
  • Hashtags
    Hashtags.org biedt inzichten en statistieken in hoe een bepaalde hashtag in de afgelopen 24 uur gebruikt is. Met deze tool is goed te bepalen op welk tijdstip een hashtag gedurende de dag goed gebruikt kan worden en welk type content dus goed past bij het moment van de dag.
  • Tagboard
    Tagboard.com biedt niet alleen inzichten en statistieken maar kan goed ingezet worden om content te vinden die gedeeld wordt bij een bepaalde hashtag. Tagboard laat niet alleen content van Twitter hierbij zien maar ook van Facebook, Google+, Instagram en Vine.

 

Bovenstaande drie tools voor hashtags op Twitter kunnen bijdragen aan een betere zichtbaarheid van berichten op Twitter. Het is wel raadzaam om regelmatig onderzoek te doen naar de effectiviteit van de social media activiteiten. De Nederlandse Social Media Academie heeft hiervoor ook een Handleiding Twitter zakelijk gebruiken.

Bron afbeelding: Hashtags.org