17-07-2013 / Ayman van Bregt
Twitter heeft in Nederland meer dan 3,3 miljoen gebruikers en is daarmee voor bedrijven, ondernemers, simpelweg voor zakelijk gebruik ook een belangrijk sociaal medium. In dit artikel daarom een handleiding met uitleg om Twitter zakelijk te gebruiken. De Handleiding Twitter Zakelijk gebruiken kan ook gezien worden als het stappenplan om praktisch zakelijk aan de slag te gaan met Twitter. Onderaan dit artikel delen we een tip voor de meest uitgebreide handleiding Twitter Zakelijk gebruiken.
Handleiding Twitter Zakelijk gebruiken
De handleiding Twitter zakelijk gebruiken richt zich op bedrijven in het midden- en kleinbedrijf dus kleinere bedrijven, ondernemers en zzp’ers (en zelfstandige professionals). Het stappenplan hieronder is opgedeeld in vijf stappen: doelstellingen, zakelijke herkenbaarheid, persoonlijk visitekaartje, interessante informatie en het meten van resultaat.
Handleiding Twitter Zakelijk gebruiken – Stap 1: Doelstellingen
Alvorens het praktisch aan de slag te gaan is het van belang om eerst stil te staan bij de verwachtingen van de inzet van Twitter voor zakelijk gebruik. De doelstellingen voor de inzet van Twitter bepalen in grote mate welke activiteiten ondernomen moeten worden en hoe de resultaten gemeten moeten worden. Een doelstelling zou kunnen zijn om bijvoorbeeld met behulp van Twitter meer website bezoekers te krijgen. Dit betekent dat volgers op Twitter geïnteresseerd moeten zijn in de content die gedeeld wordt om vanuit daar de website te bezoeken. Een mogelijke succes-indicator is bijvoorbeeld het aantal keren dat er geklikt wordt op gedeeld links via Twitter die zorgen voor verkeer naar de eigen (bedrijfs)website.
Handleiding Twitter Zakelijk gebruiken – Stap 2: Zakelijke herkenbaarheid op Twitter (Branding)
De eerste stap bij de start van een Twitter-account is het kiezen van een gebruikersnaam op Twitter (bijvoorbeeld @nsma_). Door het grote aantal accounts op Twitter kan het voorkomen dat een gewenste gebruikersnaam niet meer beschikbaar is. Probeer creatief te zijn met het vinden van een gebruikersnaam die wel zorgt voor voldoende zakelijke herkenbaarheid. Een Twitter gebruikersnaam mag maximaal 15 tekens hebben op Twitter.
Handleiding Twitter Zakelijk gebruiken – Stap 3: Persoonlijk visitekaartje
Een Twitter-account kan vervolgens gepersonaliseerd worden met een korte biografie van 160 tekens. Hou er rekening mee dat de informatie een goede omschrijving is die mensen echt een reden geeft om een Twitter-account te volgen.
Een korte Twitter handleiding voor het maken van een goede ‘Twitter bio’ is opgenomen in het artikel ‘Drie tips om gericht volgers te krijgen met een effectieve Twitter bio‘. Naast een goede Twitter bio is het ook raadzaam aandacht te besteden aan een logo dat als profielfoto wordt gebruikt en indien gewenst een achtergrondafbeelding (header image). Aan de hand van de handleiding Twitter profielfoto veranderen kunnen afbeeldingen op het Twitter account (profielfoto en achtergrondafbeelding) in twee stappen aangepast worden. Vergeet tot besluit niet om ook de link (url) naar de bedrijfswebsite op te nemen in het profiel.
Handleiding Twitter Zakelijk gebruiken – Stap 4: Interessante content voor volgers
Twitter draait om interessante informatie die in berichten (tweets) wordt gedeeld, ook wel content genoemd. Gelijkgestemden op Twitter vinden elkaar juist doordat zij een gemeenschappelijk interesse rondom een bepaald onderwerp delen. Voorkom dat je alleen bedrijfsinformatie zendt en zorg ervoor dat je gesprekspartner kunt worden in de gesprekken die al plaatsvinden op Twitter. Het delen van goede en interessante content kan hierbij helpen. Dit vraagt ook om een geregisseerde aanpak waarbij het verstandig is om na te denken over de frequentie van het plaatsen, waar je de content vandaan kunt halen om interessant te blijven en slimme tools te gebruiken zoals het social media dashboard HootSuite. Met HootSuite kunnen berichten vooruit ingepland worden, zijn verschillende sociale media zoals Facebook, LinkedIn en Twitter te managen en kan er met teams samengewerkt worden in één dashboard. Ook hashtags zijn handig om te gebruiken in tweets om zichtbaar te worden bij Twitter gebruikers die jouw Twitter-account nog niet gevonden hebben. De handleiding Twitter schrijven van de perfecte tweet geeft richting bij het opstellen van een goede tweet.
Handleiding Twitter Zakelijk gebruiken – Stap 5: Twitter activiteiten meten (accountability)
Twitter kent een continue stroom aan berichten die 24 uur per dag door gaat. Het frequent halen van inzichten uit de resultaten die behaald worden (of het uitblijven van resultaten) is daarom belangrijk. Zorg wel dat hier goed aangesloten wordt bij de doelstellingen waarvoor Twitter zakelijk wordt ingezet. Er zijn tal van tools (Bit.ly geeft inzicht in kliks op links bijvoorbeeld) die inzichten kunnen geven die bij elkaar ook een goede handleiding Twitter activiteiten meten vormen:
- Twitter statistieken beschikbaar voor alle Twitter gebruikers;
- Twitter optimaliseren met RetweetLab;
- Inzichten en statistieken halen uit Twitter (TweetStats, TwitterCounter en Twoolr);
- HootSuite breidt App Directory uit (SocialBro en NeedTagger).
Uitgebreide Handleiding Twitter Zakelijk inzetten
De NSMA Praktijkgids Twitter is de meest uitgebreide Twitter handleiding waarmee je aan de hand van een duidelijk stappenplan met screenshots en instructie stap voor stap een profiel op Twitter leert maken en ook direct effectief te gebruiken.
Bekijk nu de uitgebreide handleiding Twitter (NSMA Praktijkgids Twitter) in onze webwinkel.
Bron afbeelding: Hashtags.org