10-04-2013 / Ayman van Bregt
Het analyseren van Twitter-activiteiten en tweets is een belangrijk proces om meer te kunnen halen uit Twitter. Het inzicht in welke type tweets goed aanslaan, welke momenten goed zijn om te tweeten zijn interessante gegevens om te analyseren. RetweetLab is een gratis tool van HubSpot waarmee Twitter-accounts geanalyseerd kunnen worden. RetweetLab analyseert de tweets van het Twitter-account en geeft inzicht en advies over hoe Twitter-activiteiten verbeterd kunnen worden om ook meer retweets te krijgen. Ook het is met mogelijk om met RetweetLab een Twitter-account van een concurrent te analyseren.
De belangrijkste functies van RetweetLab om Twitter te optimaliseren
RetweetLab kan veel verschillende inzichten bieden aan de hand van de tweets van het Twitter-account dat geanalyseerd wordt. In onderstaand overzicht zijn belangrijke functies van RetweetLab beschreven:
- Dag van de week
De grafiek laat zien op welke dag van de week het Twitter-account de meeste retweets krijgt. - Uur van de dag
De grafiek laat zien op welk uur van de dag het Twitter-account de meeste retweets krijgt. - Lengte van een tweet
De grafiek laat de optimale lengte van een tweet zien met de meeste retweets. - Sentiment
De grafiek laat het sentiment zien (positieve en negatieve sentimenten over de inhoud van tweets) met de meeste retweets. - Woorden in retweets
De grafiek geeft een overzicht van de meest gedeelde woorden in retweets. - Hashtags
De grafiek geeft een overzicht met het effect van hashtags op retweets. - Links
De grafiek laat het effect zien van links (url’s) op retweets. - Call-to-action
De grafiek geeft inzicht in het effect van de aansporingen (call-to-action) waarmee lezers van tweets opgeroepen worden om een actie te ondernemen. De grafiek laat zien wat de impact hiervan is op retweets. - Vragen
De grafiek geeft inzicht in het effect van vragen in tweets op retweets.
Stappenplan Twitter optimaliseren met RetweetLab
RetweetLab is een gratis online hulpmiddel en is te gebruiken door de volgende twee stappen uit te voeren:
- Inloggen op RetweetLab
Ga naar RetweetLab.com en klik op de knop ‘Log In with Twitter’ om in te loggen. - RetweetLab toegang geven tot Twitter
Nadat op de knop ‘Log In with Twitter’ is geklikt verschijnt een scherm waar ingelogd moet worden met de Twitter accountgegevens van het account dat geanalyseerd moet worden. Vul de login-gegevens van het Twitter-account in en klik op ‘Authorize app’. - Resultaten RetweetLab bekijken
Nadat RetweetLab toegang heeft gekregen tot een Twitter-account is het ook mogelijk om andere Twitter-accounts te analyseren. Hiermee is het mogelijk om het Twitter-account te vergelijken met concurrentie die op Twitter actief is.
Concurrentie-analyse op Twitter met RetweetLab
Nadat RetweetLab toegang heeft gekregen tot een Twitter-account is het ook mogelijk om andere Twitter-accounts te analyseren waaronder dus ook concurrentie die op Twitter actief is. Door het Twitter-account te veranderen achter ‘@’ en op ‘Analyze’ te klikken maakt RetweetLab direct een rapport van het te analyseren Twitter-account.
Artikelen om Twitter-activiteiten te optimaliseren
RetweetLab is een gratis tool van HubSpot. Regelmatig schrijft deĀ Nederlandse Social Media Academie over onderzoeken van Dan Zarrella van HubSpot. Een aantal van deze artikelen staan hieronder op een rij:
- Tweets worden geretweet zonder gelezen te worden
- Meer kliks op tweets krijgen
- Langere tweets zorgen voor meer kliks op Twitter
- Welke woorden kun je het beste gebruiken om meer kliks te krijgen op links in jouw Tweets
- De beste plek om een link in een tweet te plaatsen
- Tweets plaatsen wanneer het rustiger is blijkt effectief te zijn