14-11-2012 / Ayman van Bregt

Als je als organisatie of merk actief bent op Twitter kan het zijn dat je vanuit marketingperspectief veel waarde hecht aan retweets en kliks op links. In het verleden hebben we al verschillende artikelen van Dan Zarrella van HubSpot geplaatst. Dan Zarrella doet regelmatig onderzoek naar de impact van social media en hoe je dit effectiever in kunt zetten. In het onderzoek ‘Retweeting without reading?‘ zijn 2,7 miljoen links in tweets onderzocht om de relatie tussen retweets en clicks te onderzoeken. Uit het onderzoek van Dan Zarrella blijkt dat er geen correlatie is tussen retweets en kliks. Dit houdt in dat veel mensen content doorplaatsen zonder te weten wat de inhoud achter de link is. Hieronder zijn drie opvallende uitkomsten van het onderzoek op een rij gezet:

  • De links in meer dan 14% van de tweets die geretweet werden hebben 0 kliks (CTR= 0%);
  • Tweets met in de tweet het woord ‘Retweet’ worden meer gedeeld (retweet);
  • Tweets met een @ in de tweet worden vaker bekeken (men klikt op de link in de tweet).

 

Infographic Retweeting without reading?

In de infographic die hieronder is weergegeven zijn de uitkomsten van het onderzoek afgebeeld:

Artikelen om Twitter-activiteiten te verbeteren

Hieronder staan de artikelen van de Nederlandse Social Media Academie over de onderzoeken van Dan Zarrella op een rij: