22-01-2012 / Ayman van Bregt

Het is voor veel organisaties een uitdaging om op te vallen met berichten op Twitter of andere social media zoals Facebook. Er zijn veel berichten en opvallen in de stroom aan informatie is daardoor niet altijd even makkelijk. In het artikel ‘Het beste moment om op Twitter content te plaatsen‘ worden tools genoemd die je inzicht geven over het moment waarop je het beste kunt tweeten omdat juist dan veel volgers aanwezig zijn. In onderstaande infographic wordt echter een ander perspectief weergegeven,  namelijk dat het juist verstandig is om momenten te kiezen wanneer het rustig is op Twitter.

Onderzoek Contra-competitive timing

Dan Zarrella van HubSpot heeft social media berichten (tweets, blogposts, Facebook posts) en e-mail geanalyseerd. Hierbij heeft hij een fenomeen ontdekt wat hij ‘contra-competitive timing’ noemt. Hiermee bedoelt hij dat het effect van het plaatsen van een bericht op social media wanneer het rustiger is. Als het druk is dan is iedereen met elkaar in gesprek en valt je bericht minder op terwijl als het rustiger is, het effect van retweets, likes op Facebook hoger zoals weergegeven in onderstaande infographic.
Hiermee is niet gezegd dat je alleen nog in het weekend je berichten moet plaatsen of na middernacht. Je kunt wel experimenteren en bekijken wat het effect is in vergelijking met je huidige resultaten.

Meer van Dan Zarrella

Dan Zarrella doet veel onderzoek naar de impact van social media en eerder plaatsten wij de volgende artikelen over zijn Twitter-onderzoeken: