11-01-2017 / Ayman van Bregt

Twitter is met maandelijks meer dan 500 miljoen gebruikers wereldwijd een platform waar bedrijven gemakkelijk inzichten kunnen verkrijgen van klanten. Het in kaart brengen van de juiste klantinzichten kan bedrijven helpen om meer waarde te creëren voor klanten en betere resultaten te realiseren. In dit artikel staan 3 tips op een rij voor het verkrijgen van klantinzichten op Twitter.

3 tips voor het verkrijgen van klantinzichten op Twitter

De hoeveelheid aan data op Twitter levert veel bedrijven goede inzichten op. Zo geeft het Twitter data blog al een beeld van de algemene inzichten op Twitter. Om als bedrijf klantinzichten op Twitter te verkrijgen zijn de volgende 3 praktische tips een goed vertrekpunt:

  • Contextueel zoeken naar de juiste personen
    De hoeveelheid tweets en data kan overweldigend zijn. Door gebruik te maken van juiste tools (zoals bijvoorbeeld HootSuite of Tweetdeck) kunnen gerichte zoekopdrachten tot relevante inzichten leiden. Stel je voor dat je een nieuwe espressobar wil openen in Utrecht en geïnteresseerd bent in liefhebbers van koffie uit de regio.
    Een zoekopdracht naar koffie met een geografische afbakening en aanverwante steekwoorden, kan je inzicht geven in conversaties van de doelgroep en mogelijk leiden tot interessante personen die zich als influencer willen verbinden aan jouw bedrijf.
  • Actuele onderwerpen bepalen
    Twitter biedt met Twitter Moments de mogelijkheid om actualiteiten te ontdekken. Op deze manier krijg je goed inzicht in onderwerpen die leven onder Twitter gebruikers. Mocht je gericht op specifieke gebruikers, bijvoorbeeld opinieleiders, willen weten welke onderwerpen er actueel spelen kan Nuzzel goede inzichten bieden.
  • Interesses bepalen van een doelgroep
    Tenslotte is het van belang bij het bepalen van klantinzichten op Twitter om een goed beeld te vormen van de interesses van gebruikers.
    Door een lijst van 5 tot 10 personen op te stellen die representatief zijn voor de doelgroep kan men via de tool Allmytweets een goed inzicht krijgen aan de hand van de tweets die deze personen plaatsen. In een oogopslag kun je een beeld vormen van de interesses van deze mensen op basis van de 3200 meest recente tweets.

Voor bedrijven die meer (klant)inzichten uit social media willen halen is er de gratis aan te vragen NSMA praktijkgids social media monitoren downloaden.

Meer leren over Twitter en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.