02-04-2012 / Stefan Mooren

LinkedIn groepen zijn plekken waar professionals elkaar ontmoeten om kennis te delen en te discussiëren rondom uiteenlopende thema’s. Het is mogelijk om te participeren in bestaande groepen of zelf een groep aan te maken. Wanneer je zelf een groep aan maakt, is de grootste uitdaging hoe je deze groep actief krijgt. Voor een actieve groep heb je in de eerste plaats groepsleden nodig, maar het is ook belangrijk dat deze leden daadwerkelijk participeren. In een artikel op het officiële LinkedIn Blog geeft Monica Wright acht tips voor het realiseren van een actieve LinkedIn groep. Deze tips zijn gebaseerd op haar ervaringen met de succesvolle Search Engine Land’s LinkedIn Group die zij beheert. De tips zijn hieronder op een rij gezet:

1. Duidelijke groepsregels

Voor LinkedIn groepen bestaat er de mogelijkheid om groepsregels op te stellen. Door dit te doen, kun je ervoor zorgen dat de discussies in de groep ‘schoon’ blijven. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat zelfpromotie en/of het plaatsen van externe spam verboden is binnen de groep.

2. Schakel news feeds uit

Door middel van ‘News feeds’ is het mogelijk om automatisch artikelen en andere webcontent te laten plaatsen in de LinkedIn groep. Dit lijkt misschien handig, maar automatisch doorgestuurde webcontent nodigt niet direct uit tot interactie. In het ergste geval kunnen interessante discussies zelfs buiten beeld raken door de inhoud die via news feeds in de groep wordt geplaatst, wees hier dus voorzichtig mee.

3. Gebruik ‘Promotions’ en ‘Job features’

LinkedIn groepen hebben de optie om ‘Promotions’ (promotionele inhoud) en ‘Job features’ (vacature-gerelateerde inhoud) toe te staan. Alhoewel dit in eerste instantie uitnodigend lijkt voor spam, zorgt het er juist voor dat dergelijke berichten duidelijk worden gekenmerkt en de overige discussies niet ‘vervuilen’.

 4. Voed de discussie

De puurste vorm van activiteit binnen een LinkedIn groep, zijn discussies. Je kunt deze discussies zelf voeden door (bijvoorbeeld) relevante onderzoeken/nieuwsfeiten in de groep te plaatsen en de mening van de groepsleden te vragen. Eventueel kun je dit ook doen door een poll te openen.

5. Schakel de hulp van groepsleden in

Het mooie van LinkedIn groepen is, dat mensen hun expertise kunnen delen met anderen. Wanneer je een groep hebt met relatief veel groepsleden, kun je de hulp inschakelen van leden door te vragen of ze ‘Admin’ willen zijn. Hiermee vraag je ze of ze sturing willen geven aan de discussies binnen de groep en of ze interactie willen stimuleren. Op deze manier wordt de algehele activiteit binnen de groep bevordert.

6. Gebruik ‘Managers Choice’

De optie ‘Managers Choice’ biedt de mogelijkheid om bepaalde discussies en/of artikelen uit te lichten. Dit is een mooie manier om zowel huidige- als nieuwe groepsleden direct de meest interessante inhoud van de groep te tonen zodra zij deze betreden. Daarnaast verschijnt de ‘Managers Choice’ in de e-mail die groepsleden op regelmatige basis ontvangen (tenzij ze dit hebben uitgeschakeld).

7. Promoot groepsdiscussies cross-mediaal

Wanneer er interessante discussies ontstaan binnen de groep, kun je deze cross-mediaal promoten door bijvoorbeeld een link naar de discussie te plaatsen op Twitter of Facebook. Op deze manier wordt het bereik van de LinkedIn groep vergroot en bestaat de kans op nieuwe groepsleden.

8. Gebruik content van LinkedIn Today

Door gebruik te maken van content die afkomstig is van LinkedIn Today, heb je altijd populair nieuws te pakken dat als kwalitatief wordt ervaren door LinkedIn gebruikers. Deze content kun je gebruiken om de discussies in de groep te stimuleren.

Ebook: LinkedIn groepen

Ben je op basis van dit artikel nieuwsgierig naar de werking van LinkedIn groepen, bekijk dan eens het NSMA ebook: LinkedIn groepen. Deze snelcursus leert je alles om aan de slag te gaan met de mogelijkheden van LinkedIn Groups. Deze NSMA-cursus biedt een overzichtelijk stappenplan om zelf groepen te maken en/of deel te nemen aan groepen en alle mogelijkheden te benutten.