30-10-2012 / Martijn Baten

Nieuwe structuur van bedrijfspagina's voor wereldwijde merken op Facebook

Facebook maakt het sinds kort mogelijk om als wereldwijd opererend merk/bedrijf één bedrijfspagina te beheren. Met de nieuwe ‘Global Pages structuur’ die Facebook voor internationale merken introduceert, kunnen gebruikers direct worden doorgestuurd naar de best passende (lokale) versie van de bedrijfspagina. Fans zien vervolgens de lokale omslagafbeelding, profielfoto’s, pagina applicaties, mijlpalen, statusupdates en algemene informatie.

De mogelijkheden van Facebook Global Pages

Elke bedrijfspagina die gebruik maakt van de ‘Global Pages structure’ heeft lokale bedrijfspagina’s voor specifieke landen of taalgebieden en een standaard bedrijfspagina voor overige doeleinden. Verder beschikken ‘Global Pages’ over de volgende functies:

  • Eén wereldwijde merkidentiteit: Gebruikers uit alle landen zien dezelfde naam van de bedrijfspagina (vertaald in hun taal), totale aantal fans en de ‘Mensen praten hierover’ statistiek.
  • Eén URL: Bedrijven kunnen één URL naar de bedrijfspagina gebruiken om te gebruiken in de communicatie van het bedrijf. Facebook gebruikers worden automatisch doorgestuurd naar de bedrijfspagina die past bij hun profiel.
  • Wereldwijde inzichten: Beheerders van de bedrijfspagina hebben de beschikking om de statistieken te bekijken over alle wereldwijde fans van de pagina.

Hieronder is te zien hoe de structuur van Facebook ‘Global Pages’ eruit kan zien voor een bedrijf. De hoofdbedrijfspagina is in dit voorbeeld zichtbaar voor fans uit de Verenigde Staten en overige landen die geen bedrijfspagina hebben. Er zijn lokale pagina’s voor Mexico, Japan, Verenigd Koninkrijk en EMEA.

Facebook Global Pages

De Global Pages zijn handig voor merken die tot nu toe verschillende bedrijfspagina’s beheren in verschillende landen of voor bedrijfspagina’s die gerichte statusupdates plaatsen voor een specifiek publiek vanuit één pagina. ‘Global Pages’ kunnen meer dan alleen gerichte statusupdates plaatsen. De gehele inrichting van de pagina kan vanaf nu lokaal worden afgestemd. De merken KitKat en Holiday Inn maken sinds kort gebruik van de nieuwe functie die Facebook biedt.

Gebruik maken van de nieuwe ‘Global Pages’ kan alleen via een officiële samenwerking met Facebook. Merken moeten hiervoor contact opnemen met Facebook Marketing.

Afbeelding: Facebook Studio