01-02-2013 / Martijn Baten

NSMA Facebook Page Monitor

Het optimaliseren van een Facebook bedrijfspagina hangt nauw samen met het continu raadplegen van de statistieken. Facebook marketing & CRM platform Agora Pulse heeft de Facebook Page Barometer ontwikkeld, een tool waarmee beheerders en managers van bedrijfspagina’s hun pagina kunnen ‘benchmarken’ met andere Facebook bedrijfspagina’s. De tool helpt beheerders inzichtelijk te krijgen wat de prestaties zijn van hun bedrijfspagina. Door de eigen pagina te vergelijken met die van anderen ontstaat een beeld waaruit kan blijken of de huidige activiteiten voldoende zijn of dat er moet worden bijgestuurd.

De ‘Facebook Page barometer’ gebruiken om bedrijfspagina’s te benchmarken

Aan de hand van de onderstaande vier stappen wordt uitgelegd hoe je de Agora Pulse Page Barometer kunt gebruiken:

Stap 1 – Ga naar de ‘Facebook Page Barometer’

Om gebruik te maken van de Facebook Page Barometer ga je in de browser naar barometer.agorapulse.com. Op de pagina die verschijnt vind je, zonder je Facebook-account te koppelen aan de tool, vier statistieken die het gemiddelde weergeven van meer dan 2500 bedrijfspagina’s. Deze statistieken zijn: Bereik onder fans, engagement, ‘mensen praten hierover‘ en negatieve feedback.

Gemiddelde statistieken van Facebook bedrijfspagina's

Stap 2 – Koppel je Facebook-account

Op de startpagina kun je starten met het koppelen van een Facebook-account aan de tool. Hiermee kunnen de statistieken van een bedrijfspagina via Facebook worden opgehaald. Kies voor ‘Benchmark your page’ om de tool te verbinden met het online sociale netwerk. In het venster wat verschijnt kies je voor ‘Aanmelden met Facebook’. Wil je dat je vrienden niet zien dat je gebruik maakt van deze applicatie, kies dan eerst links voor ‘Alleen ik’ in  plaats van ‘Vrienden’ of ‘Openbaar’.

Koppel de Facebook Page Monitor aan Facebook

Stap 3 – Selecteer je Facebook bedrijfspagina

Na het koppelen van je account verschijnt een pagina met de verschillende bedrijfspagina’s die je beheert. Kies de bedrijfspagina waarvan je de statistieken wilt bekijken en vergelijken en klik op ‘Add’. Enkel bedrijfspagina’s met meer dan 30 fans kunnen worden bekeken met de ‘Facebook Page Barometer’.

Enkel Facebook bedrijfspagina's met meer dan 30 fans kunnen worden vergeleken

Stap 4 – Bekijk de ‘barometer’

Op de pagina die verschijnt kun je beginnen met het ‘benchmarken’ van de bedrijfspagina. Bovenaan de pagina vind je de statistieken over de updates die je hebt geplaatst (Post Insights). Op de tweede helft van de pagina tref je de statistieken die betrekking hebben op de gehele bedrijfspagina (Page Insights). Een uitleg over de statistieken die worden getoond is te vinden in het artikel ‘Een overzicht van statistieken voor Facebook bedrijfspagina’s‘.

De statistieken van de eigen bedrijfspagina worden vergeleken met de cijfers die de barometer heeft gemeten onder ±2500 andere bedrijfspagina’s. Dit wordt in het oranje over de gehele pagina aangegeven. Bovenaan de pagina kan worden gefilterd op het aantal fans van bedrijfspagina’s. Hiermee kun je de bedrijfspagina gerichter vergelijken.

Bekijk de Facebook Page Monitor

Benchmark je bedrijfspagina aan de hand van IPM

Een andere manier om je bedrijfspagina te benchmarken is het vergelijken aan de hand van IPM (Interactie Per Duizend fans). In het artikel ‘Benchmark jouw Facebook bedrijfspagina met anderen‘ wordt uitgelegd hoe je met een gratis tool van Conversocial een bedrijfspagina kunt vergelijken met die van bijvoorbeeld concurrenten.

NSMA Whitepaper: 10 tips voor effectieve Facebook bedrijfspagina’s

NSMA-Whitepaper-10-tips-voor-effectieve-Facebook-bedrijfspaginasAan de hand van de benchmark behoefte aan tips om je  bedrijfspagina te optimaliseren? In de NSMA Whitepaper ‘10 tips voor effectieve Facebook bedrijfspagina’s‘ vind je handvatten om meer uit je aanwezigheid op Facebook te halen. De whitepaper is gratis te downloaden via deze pagina.