24-07-2013 / Ayman van Bregt

Het zakelijk inzetten van Twitter kan bedrijven en organisaties veel tijd kosten. In veel gevallen is Twitter als middel op zichzelf niet alleen van waarde, maar draait het ook om doelstellingen als het genereren van bezoekers naar de website van het bedrijf of organisatie. Het delen van links in een tweet is eenvoudig, maar om inzicht te krijgen in wat effectief werkt en wat niet is moeilijker. In dit artikel worden drie tips gegeven om te analyseren welke tweets een goede impact hebben op het verkeer naar de website van het bedrijf of organisatie.

Tip 1: Impact van tweets analyseren met Google Analytics

Het meten van kliks op links in tweets is eenvoudig te doen door middel van een url-verkorter met statistieken zoals Bit.ly of de statistieken-functionaliteit in HootSuite. Wie een stap verder wil kan ook kijken wat er na het klikken op de link gebeurt op de website. Google Analytics laat al standaard zien hoeveel bezoek naar de website komt vanuit verschillende social media kanalen zoals Twitter. Door Twitter te koppelen aan Google Analytics kunnen diepere inzichten verkregen worden, zoals het bereik van een tweet, hoe deze gedeeld is door volgers op Twitter en wat bezoekers op de website bekeken hebben zoals nieuwsberichten en andere pagina’s van de website. Social Reports van Google Analytics biedt deze diepere inzichten en is kosteloos beschikbaar voor gebruikers van Google Analytics. In de onderstaande video wordt uitgelegd welke inzichten gehaald kunnen worden uit Social Reports binnen Google Analytics.

 

Tip 2: Content en call to actions analyseren

Het is niet alleen belangrijk om te weten wat de impact is van het verkeer aan de website door kliks in tweets, maar ook hoe effectief de content (de tekst in tweets) daadwerkelijk is. Door de tweets met de meeste kliks te analyseren, kun je achterhalen wat voor teksten, hashtags en andere informatie in deze tweets gebruikt zijn. Aan de hand van deze inzichten kun je mogelijk ook achterhalen hoe deze tweets gedeeld zijn op Twitter zelf en welke Twitter gebruikers dit met name gedaan hebben. Het analyseren van tweets kan aan de hand van de tips in de volgende artikelen van de Nederlandse Social Media Academie:

 

Tip 3: Belangrijke ambassadeurs (beïnvloeders) ontdekken

Na het inzichtelijk maken van de impact die Twitter heeft op het website verkeer en bekend is hoe tweets verbeterd kunnen worden, is het ook raadzaam aandacht te besteden aan potentiële ambassadeurs. De potentiële ambassadeurs kunnen door het delen van tweets (retweets) de eigen volgers op Twitter beïnvloeden. De achterban (de volgers van deze potentiële beïnvloeders) kunnen door de retweets mogelijk de website gaan bezoeken en zullen ook geïnteresseerd kunnen raken om jouw bedrijf of organisatie op Twitter te gaan volgen. Tweets die alleen gericht zijn op het trekken van website bezoekers zullen minder snel verspreid worden. Hou er daarom rekening mee dat de content aantrekkelijk genoeg is om te delen (retweets). Zorg dat er regelmatig gekeken wordt naar welke Twitter-gebruikers de tweets delen. Verdiep je in deze groep mensen, kijk wat hen verder interesseert en welke soort informatie ze graag delen.

Gratis SimplyMeasured rapport om de impact van social media op website bezoek te zien

Het Amerikaanse Simply Measured biedt allerlei hulpmiddelen om inzichten te halen uit de eigen social media activiteiten. Met het ‘Social Traffic Rapport‘ krijg je (eenmalig) gratis inzicht in de impact is van social media kanalen op het verkeer van bezoekers naar de website. Een voorbeeld van het Social Traffic Rapport is hier te bekijken. Uit het rapport komen de volgende inzichten naar voren:

  • Het percentage website bezoekers afkomstig van social media kanalen;
  • De impact van social media op verkeer naar de website ten opzichte van andere bronnen die zorgen voor website bezoekers;
  • Welke sociale netwerken zorgen voor de meeste bezoekers aan de website;

 

Bron afbeelding: SimplyMeasured