19-05-2013 / Ayman van Bregt

Vier call to actions op TwitterTwitter deed onderzoek op basis van 20.000 Promoted Tweets in 2012 om te bepalen welke call to actions op Twitter het meest effectief zijn. In het onderzoek analyseerde het Twitter-team 20.000 Promoted Tweets gedurende drie maanden in 2012 van verschillende adverteerders op Twitter. De populariteit en interactie van de tweets werden onderzocht in relatie tot de geplaatste call to action in een tweet. Deze resultaten werden vergeleken met tweets zonder call to action. In dit artikel worden de belangrijkste inzichten uit het Twitter-onderzoek ‘Tweet tips: Most effective calls to action on Twitter‘ gedeeld.

Resultaten Twitter onderzoek: De vier beste call to actions voor Twitter

Er is weliswaar niet één gegarandeerde formule voor een succesvolle zakelijke inzet van Twitter. Ieder Twitter-account heeft andere volgers en het succes is ook afhankelijk van de gestelde doelstellingen. In veel gevallen bepaalt de kwaliteit van de content (inhoud van de tweets) wel de mate van aantrekkelijkheid voor een doelgroep om een merk of organisatie op Twitter te gaan volgen. Interessante informatie en tweets die volgers helpen en interactie dragen bij aan de populariteit. Call to actions kunnen ook bijdragen aan de interactie. Op basis van het onderzoek blijken de vier call to actions voor Twitter het meest effectief. Deze worden hieronder kort toegelicht:

  1. Vragen om een download op Twitter
    Bij het aanbieden van een dienst of bestand wat te downloaden is (bijvoorbeeld een social media whitepaper) helpt het om mensen te vragen om het document te downloaden. Bij tweets waar de vraag in werd gesteld leidde dit tot 13% meer kliks op een url.

    Tweet tip: Geef Twitter-gebruikers een duidelijke instructie als er een tweet wordt geplaatst, zeker als er een link is bijgevoegd. Wees spaarzaam met het toevoegen van @mentions en hashtags als de downloadlink het primaire doel is.

  2. Vragen om een retweet (RT) op Twitter
    Voor merken en organisaties die graag mond tot mond reclame willen stimuleren is het belangrijk om een duidelijke reden te communiceren waarom mensen een tweet zouden moeten delen met hun volgers. Met name acties zoals wedstrijden of het weggeven van prijzen leiden tot retweets. De vraag om te retweeten leidde tot 311% meer retweets in het onderzoek. Hierbij was het gehele woord ‘Retweet’ meer effectief dan de afkorting ‘RT’. Daarnaast blijkt de oproep om te retweeten aan het begin van een tweet het meest effectief.

    Tweet tip: Zorg dat altijd in een tweet context mee wordt gegeven waardoor het helder is waarom een tweet het waard is om te delen. Door mensen iets te geven wat van waarde is zullen ze sneller geneigd zijn een tweet te delen met hun volgers.

  3. Vragen om het Twitter account te gaan volgen

    Meer nieuwe volgers op het Twitter account is voor iedere zakelijke Twitter-gebruiker een ambitie om zo het bereik te kunnen vergroten. Het vragen om het Twitter account te gaan volgen leidt tot 258% meer volgers in het onderzoek.

    Tweet tip: Laat speciale content zien die aantrekkelijk is voor mensen en helpt hen te besluiten om het Twitter account te gaan volgen. Het kan ook (indien van toepassing) helpen om acties te tonen waarbij nieuwe volgers iets kunnen winnen.

  4. Vragen om een reactie op Twitter
    Interactie op Twitter is een goede kans voor merken en bedrijven om Twitter volgers actiever te betrekken bij de activiteiten. Door een vraag te stellen en actief te vragen om een reactie leidt dit in het onderzoek tot 334% meer reacties.

    Tweet tip: Laat de mensen achter het Twitter-account zien door gebruik te maken van dialoog en interactie. Een maximaal resultaat kan ontstaan door een vraag te combineren met een winactie of een exclusieve aanbieding.

Voor veel gebruikers is op Twitter interactie belangrijk, zorg dus dat er een goede balans is tussen commerciële boodschappen (met aantrekkelijke en relevante content) met call to actions en voldoende dialoog en interactie.

Tips voor het optimaliseren van tweets en Twitter activiteiten

De Nederlandse Social Media Academie schrijft met regelmaat artikelen om Twitter activiteiten te verbeteren en tweets te optimaliseren. De onderstaande, recent verschenen, artikelen kunnen helpen bij het optimaliseren van tweets en het verbeteren van Twitter activiteiten.

Afbeelding via Webninjadojo.com