30-01-2018 / Martijn Baten

De meeste Nederlandse organisaties gebruiken meerdere social media platformen voor hun externe communicatie. Uit de eerste editie van het Nederlandse Social Media onderzoek blijkt, dat met bijna 28 procent, het grootste gedeelte van organisaties actief is op vier verschillende kanalen. Facebook blijkt het meest populaire platform, gevolgd door LinkedInTwitter en YouTube.

Facebook meest ingezet door Nederlandse bedrijven

De manier waarop Nederlandse organisaties social media inzetten is onderzocht in het Nederlandse Social Media Onderzoek 2018. Het blijkt dat organisaties die zich in de eerste plaats op consumenten richten meer verschillende social media kanalen inzetten, met een gemiddelde van 4 platformen, dan organisaties die zich richten op het bereiken van bedrijven.Deze laatste groep is gemiddeld op 3,6 verschillende social media platformen actief. Organisaties die zich richten op beide groepen maken over het algemeen het meeste gebruik van verschillende social media, met een aanwezigheid op gemiddeld 4,4 verschillende platforms.

Facebook blijkt veruit het meest gebruikte social media kanaal, zowel bij organisaties gericht op bedrijven of consumenten, als bij organisaties die zich richten op beide doelgroepen. In totaal is iets meer dan 90 procent van de onderzochte organisaties actief op het online sociale netwerk. Meer dan driekwart van de organisaties zijn ook actief op de kanalen LinkedIn en Twitter. Instagram wordt slechts door een kwart van de organisaties met als doelgroep bedrijven gebruikt, terwijl het door 62 procent van de organisaties met als doelgroep consumenten, of consumenten en bedrijven, wordt gebruikt.

De meest gebruike social media kanalen door bedrijven in 2018

Aan de hand van de ondervraagde organisaties zijn in de basis drie profielgroepen te zien, die zich onderscheiden aan de hand van welke en het aantal social media-platformen waarop deze organisaties actief zijn:

  • Ongeveer 27 procent van de organisaties in het onderzoek gebruikt overwegend Facebook en LinkedIn. Dit betekent dat het grootste gedeelte van deze groep met name Facebook en LinkedIn inzet, en geen andere platformen.
  • Ruim 34 procent van de organisaties gebruikt naast Facebook en LinkedIn ook regelmatig Twitter en YouTube. Dit profiel komt met name veel voor onder organisaties met bedrijven als doelgroep.
  • De grootste en actiefste groep (39 procent) van de organisaties gebruiken naast Facebook, LinkedIn, Twitter en YouTube ook vaak Instagram. Dit profiel komt met name veel voor onder organisaties die zich richten op consumenten, of consumenten én bedrijven.

Het onderzoek laat daarnaast zien dat organisaties die meer budget beschikbaar stellen voor social media over het algemeen ook op meer kanalen actief zijn. Er is geen duidelijk verschil te zien in welke social media worden gebruikt door organisaties met meer of minder budget. Daarnaast blijkt dat het aantal en welke gebruikte platforms niet afhangt van het aantal fte’s dat een organisatie inzet voor social media.

Download het Nederlandse Social Media Onderzoek 2018

Laat via onderstaand formulier je contactgegevens achter en ontvang direct de gratis whitepaper per mail:

* invullen verplicht




Met het aanvragen van deze gratis NSMA whitepaper ontvang je ook wekelijks onze NSMA nieuwsbrief. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.

Infographic Nederlandse Social Media Onderzoek 2018

Infographic Nederlandse Social Media Onderzoek 2018 - Nederlandse Social Media Academie