17-03-2017 / Martijn Baten

Facebook heeft wereldwijd de nieuwe functie Messenger Day gelanceerd, een functie vergelijkbaar met Snapchat Stories voor Facebook Messenger. Met Messenger Day kunnen gebruikers verticale foto’s en video’s met elkaar delen, die na 24 uur automatisch weer verwijderd worden. In dit artikel wordt de werking van Messenger Day toegelicht.

Facebook Messenger Day gelanceerd als alternatief voor Snapchat Stories

Wereldwijd maken meer dan 1 miljard mensen gebruik van Facebook Messenger om contact met vrienden en bedrijven te onderhouden. Na verschillende testfases in onder andere Polen en Australië, is Messenger Day nu wereldwijd beschikbaar is de nieuwste versies van de iOS en Android app. Facebook Messenger Day lijkt veel op Snapchat Stories, de functie van Snapchat waarmee gebruikers foto’s en video’s kunnen bewerken en met elkaar kunnen delen. Na 24 uur wordt de content automatisch verwijderd. Facebook Messenger Day wil zich onderscheiden door zich te richten op het delen van dingen die je van plan bent te doen, in plaats van alleen te laten zien wat iemand op dat moment aan het doen is. Foto’s in Messenger Day kunnen worden gedeeld met een beperkte vriendengroep of publiekelijk voor iedereen zichtbaar gemaakt worden.

Facebook Messenger Day uitleg

Op dit moment is het gebruik van Messenger Day advertentie vrij, maar volgens David Marcus (verantwoordelijke VP Facebook Messenger) zullen waarschijnlijk binnenkort de eerste advertentiemogelijkheden worden geïntroduceerd. Advertenties worden dan tussen de foto’s door getoond. Hier heeft Facebook ook een interessante positie voor adverteerders vanwege de gerichte targeting mogelijkheden gebaseerd op data van gebruikers. Dit staat in grote vergelijking met Snapchat dat voor advertenties moet samenwerken met verschillende partners. Eerder dit jaar startte Facebook al een test voor het tonen van advertenties in Messenger.

Facebook introduceerde eerder al Instagram Stories en WhatsApp Status, functies die vergelijkbaar zijn met het verdwijnen van foto’s zoals ooit Snapchat introduceerde. Door nu ook een vergelijkbare functie te lanceren voor Facebook Messenger wil het actief de concurrentie blijven aangaan met Snapchat en zo gebruikers vast te houden.

Onderstaande video van Facebook laat de werking van het nieuwe Facebook Messenger Day zien:

Geplaatst door Messenger op dinsdag 7 maart 2017