20-01-2017 / Martijn Baten

Facebook Messenger voerde in 2016 een aantal belangrijke veranderingen door. Door de introductie van het Messenger Platform kunnen bedrijven en ontwikkelaars toepassingen maken om in contact te komen met klanten of hen te voorzien van relevante informatie. Inmiddels maken meer dan 1 miljard gebruikers dagelijks gebruik van Facebook Messenger om contact met vrienden en bedrijven te onderhouden. Het is mede daarom dat Messenger een belangrijke dienst voor Facebook blijft om verder te ontwikkelen. In dit artikel wordt toegelicht welke plannen er voor Facebook Messenger in 2017 zijn.

Plannen voor Facebook Messenger in 2017

Op welke gebieden zal Facebook Messenger verder worden ontwikkeld in 2017? Het lijkt erop dat de dienst ook dit jaar een belangrijke positie heeft en de intensiviteit van het gebruik wil stimuleren. David Marcus, verantwoordelijke VP bij Facebook voor Messenger, deelt in een blogpost vier aandachtsgebieden waarop in 2017 nieuwe toepassingen zijn te verwachten:

1. Messenger als virtuele woonkamer 

Facebook Messenger heeft de ambitie om een virtuele woonkamer voor gebruikers te worden waar vanuit zij in contact kunnen staan met de gehele wereld.
“In een woonkamer komen vrienden en familie samen, wordt gepraat, foto’s en video’s bekeken, plannen gemaakt, online geshopt, ervaringen gedeeld, live evenementen gevolgd en games gespeeld”, volgens Marcus. Met Messenger wil Facebook interactie faciliteren met iedereen in de wereld over uiteenlopende gebeurtenissen en aanleidingen. Dit is ook te zien aan eerdere initiatieven die Facebook Messenger heeft gelanceerd zoals telefoon-en videogesprekken voor groepen en de e-commerce gerelateerde mogelijkheden om in contact te staan met bedrijven.

2. De camera als toetsenbord 

Mensen willen de wereld visueler beleven dan ooit tevoren. Doordat elke smartphone een goede foto-en videocamera heeft, biedt dit de gelegenheid om eenvoudig de wereld vast te leggen en verspreiden. Facebook Messenger heeft daarom eind 2016 de camera toepassing in de app verbeterd waardoor het gemakkelijker is geworden om alledaagse gebeurtenissen vast te leggen en te delen. De functionaliteiten zijn vergelijkbaar met die van Snapchat, zoals het toevoegen van grafische elementen, stickers, eigen frames en 3D maskers, waarmee Facebook Messenger actief wil concurreren met de functies van Snapchat. Visuele communicatie zal in 2017 in elk geval een groter onderdeel worden van Facebook Messsenger en hiervoor zullen dit jaar nieuwe toepassingen worden geïntroduceerd.

De camera als toetsenbord op Facebook Messenger

3. Facebook Messenger als doorzoekbaar adresboek voor personen en bedrijven 

Volgens Marcus zijn sommige gebruikers verbaasd dat zij geen Facebook profiel nodig hebben om gebruik te maken van Messenger. Met de meer dan 1 miljard gebruikers van Messenger is het niet meer noodzakelijk geworden om een telefoonnummer van iemand te hebben om diegene een bericht te kunnen sturen. Facebook wil het voor gebruikers steeds gemakkelijker maken om alle gebruikers van Messenger te kunnen doorzoeken en te contacten. Hiervoor is recent de Messenger inbox aangepast en ontvangen gebruikers herinneringen voor verjaardagen en is het makkelijker om te zien welke gebruikers online zijn. In 2017 zal Facebook Messenger de mogelijkheden om gemakkelijker en sneller personen en bedrijven te vinden verder verbeteren.

4. Samenwerking met ontwikkelaars en bedrijven

Door de lancering van het Messenger Platform in 2016 is het voor bedrijven en ontwikkelaars mogelijk geworden om zelf toepassingen te maken om het contact via Messenger mogelijk te maken. Hoewel het nog slechts het begin is van alle mogelijkheden die Facebook ziet, is Marcus al tevreden over de voorbeelden tot nu toe. Vermoedelijk zal het gemakkelijker worden voor kleinere bedrijven en organisaties om een chatbot te ontwikkelen en zo het contact met klanten te automatiseren. In toenemende mate zal Messenger dan ook een kanaal worden waar bedrijven niet alleen klantenservice en ondersteuning verlenen, maar ook hun producten en diensten kunnen verkopen. Volgens Marcus zal eind 2017 Facebook Messenger meer toepassingen omvatten die de ervaringen van een chatgesprek veranderen. Tevens zullen er meer toepassingen zijn voor het automatiseren van gesprekken, door vooruitgang in Artificial Intelligence (AI). Facebook Messenger zal in 2017 veranderen hoe bedrijven communiceren en converseren met klanten.

 

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.