03-02-2017 / Martijn Baten

Facebook test met het tonen van advertenties in Facebook Messenger. In Australië en Thailand kunnen adverteerders op kleine schaal advertenties vertonen via de chatdienst. Gebruikers van Messenger krijgen op het beginscherm van de app gesponsorde berichten te zien. In dit artikel wordt de test met advertenties in Facebook Messenger toegelicht.

Facebook test advertenties in Facebook Messenger

Maandelijks worden meer dan 1 miljard berichten verstuurd tussen gebruikers en bedrijven op Facebook Messenger. Voor bedrijven is het adverteren op Messenger daarom een aantrekkelijke manier om (nieuwe) klanten te bereiken, verkoop te stimuleren, het vergroten van de naamsbekendheid en het vergroten van de klanttevredenheid. Eerder breidde het online sociale netwerk al uit met het adverteren binnen Facebook zodat bedrijven chat-gesprekken op Messenger direct vanuit het Facebook nieuwsoverzicht kunnen stimuleren. Nu wordt de volgende stap gemaakt met het adverteren binnen Facebook Messenger.

Facebook geeft aan dat het niet ongevraagd advertenties gaat vertonen in gesprekken op Messenger. De advertenties zijn in eerste instantie alleen zichtbaar voor gebruikers op het beginscherm, maar het lijkt erop dat er wel de mogelijkheid blijft om advertenties te tonen wanneer een gebruiker eerder op het beginscherm interesse in een advertentie heeft getoond. Onderstaande screenshot laat zien hoe de gesponsorde berichten er via Facebook Messenger uitzien.

Test met advertenties in Facebook Messenger

Het is nog onbekend of en wanneer Facebook de test met advertenties in Messenger gaat uitbreiden naar andere landen. Het testen van advertenties in de chatdienst past in de plannen voor Facebook Messenger in 2017 die in januari werden gedeeld door David Marcus, verantwoordelijke VP bij Facebook voor Messenger. Facebook wil adverteerders en bedrijven dit jaar meer mogelijkheden bieden om hun klanten te bereiken via Messenger. Daarnaast maken meer dan 1 miljard gebruikers dagelijks gebruik van Facebook Messenger, wat een grote potentie biedt voor Facebook is om de advertentie-inkomsten te vergroten. Met het uitvoeren van een test op kleine schaal wil Facebook ontdekken of er een toekomst is voor het tonen van advertenties in Facebook Messenger.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.