Het LinkedIn alfabet

De Amerikaanse zakelijke website CIO heeft LinkedIn gedefinieerd op basis van het alfabet. Voor iedere letter is er een kenmerk van LinkedIn omschreven. Het is niet duidelijk waarom de letter ‘Z’ niet is meegenomen, maar waarschijnlijk was de creativiteit op. Desondanks neemt deze lijst je op een leuke manier mee door de functies en kenmerken van LinkedIn. Hieronder wordt het ‘LinkedIn alfabet’ getoond met een korte Nederlandse beschrijving. Het originele artikel kun je hier lezen: The A-Z of LinkedIn

Apps

Door middel van toepassingen (apps) kun je jouw LinkedIn profiel aanvullen zodat het meer is dan een online CV.

Brand

Je persoonlijke merk (brand) is belangrijk. Denk daarom goed na over hoe je jezelf profileert via je LinkedIn profiel.

Company profile

Via een bedrijfspagina (company profile) zorg je ervoor dat jouw merk/onderneming zichtbaar is op het grootste zakelijke online sociale netwerk ter wereld.

Discussion

LinkedIn draait niet om eenrichtingsverkeer. Door middel van discussies kun je het dialoog aangaan met andere.

Etiquette

Net als in het ‘normale leven’ is het belangrijk om je op LinkedIn goed te gedragen. Overlaad je connecties of groepsleden bijvoorbeeld niet met spam.

Feeds

Via LinkedIn is het mogelijk om je te abonneren op RSS feeds en je kunt je eigen website en/of weblog aan je profiel koppelen via RSS.

Groups

LinkedIn biedt een grote hoeveelheid groepen waar je in contact kunt komen met professionals uit de meest uiteenlopende sectoren.

Hiring

Met behulp van de speciale recruitment toepassingen van LinkedIn, kun je extra gericht op zoek naar nieuw personeel. Daarnaast kun je vacatures plaatsen via een LinkedIn bedrijfspagina.

Image

Een duidelijke en zakelijke profielfoto zorgt ervoor dat bezoeker van je profiel direct een beeld krijgen van wie je bent als professional.

Job seekers

Door te zorgen voor complete en relevante informatie op je profiel, ben je beter vindbaar voor recruiters en organisaties die via LinkedIn op zoek zijn naar nieuw personeel.

Keeping up to date

Regelmatig updaten van je profiel zorgt ervoor dat je altijd de voor jouw meest relevante informatie krijgt aangeboden door LinkedIn.

Learning centre

Wanneer de Nederlandse Social Media Academie je niet kan helpen, kun je het proberen via het LinkedIn Help Center.

Mobile

Via de mobiele apps voor LinkedIn, blijf je ook onderweg in verbinding met je netwerk.

Netwerk

De belangrijkste eigenschap van LinkedIn is het netwerkeffect. Via LinkedIn kun je een bestaand netwerk onderhouden en uitbreiden met nieuwe connecties.

Outlook

Met behulp van de LinkedIn Outlook Connector blijf je via Microsoft Outlook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op LinkedIn.

Public Profile

Het is mogelijk om je profiel alleen zichtbaar te maken voor connecties. Wanneer je jouw netwerk wilt uitbreiden of vindbaar wilt zijn voor connecties, is het verstandig om een openbaar (Public) profiel te hebben.

Questions and Answers

Het Answers gedeelte van LinkedIn zorgt ervoor dat je jouw vragen kunt voorleggen aan willekeurige professionals. Je kunt ook vragen van anderen beantwoorden dat voor ondernemers mogelijk leads kan opleveren.

Recommendations

Door aanbevelingen (Recommendations) te vragen draag je bij aan een positieve profilering van jezelf. Je kunt ook andere mensen met wie je succesvol hebt samengewerkt een aanbeveling geven.

Specialties and Skills

Door extra specialiteiten en vaardigheden aan je profiel toe te voegen, geef je bezoekers een overzichtelijk beeld van wat je kunt betekenen.

Twitter

Door jouw Twitter profiel aan LinkedIn te koppelen, zorg je ervoor dat bezoekers van je profiel zich ook via Twitter met je kunnen verbinden.

Unique URL

Een unieke URL voor jouw LinkedIn profiel zorgt ervoor dat je de link naar je profiel makkelijk kunt delen.

Visits

Je kunt eenvoudig bekijken wie jouw LinkedIn profiel onlangs heeft bezocht. Dit is met name handig wanneer je werk of opdrachten zoekt of wanneer je jouw netwerk wilt uitbreiden.

Widgets

Dankzij speciale widgets kun je jouw LinkedIn profiel promoten op je website of weblog. Je kunt bijvoorbeeld een Apply with LinkedIn knop gebruiken op je bedrijfswebsite.