16-02-2012 / Stefan Mooren
De Amerikaanse zakelijke website CIO heeft LinkedIn gedefinieerd op basis van het alfabet. Voor iedere letter is er een kenmerk van LinkedIn omschreven. Het is niet duidelijk waarom de letter ‘Z’ niet is meegenomen, maar waarschijnlijk was de creativiteit op. Desondanks neemt deze lijst je op een leuke manier mee door de functies en kenmerken van LinkedIn. Hieronder wordt het ‘LinkedIn alfabet’ getoond met een korte Nederlandse beschrijving. Het originele artikel kun je hier lezen: The A-Z of LinkedIn
Apps
Door middel van toepassingen (apps) kun je jouw LinkedIn profiel aanvullen zodat het meer is dan een online CV.
Brand
Je persoonlijke merk (brand) is belangrijk. Denk daarom goed na over hoe je jezelf profileert via je LinkedIn profiel.
Company profile
Via een bedrijfspagina (company profile) zorg je ervoor dat jouw merk/onderneming zichtbaar is op het grootste zakelijke online sociale netwerk ter wereld.
Discussion
LinkedIn draait niet om eenrichtingsverkeer. Door middel van discussies kun je het dialoog aangaan met andere.
Etiquette
Net als in het ‘normale leven’ is het belangrijk om je op LinkedIn goed te gedragen. Overlaad je connecties of groepsleden bijvoorbeeld niet met spam.
Feeds
Via LinkedIn is het mogelijk om je te abonneren op RSS feeds en je kunt je eigen website en/of weblog aan je profiel koppelen via RSS.
Groups
LinkedIn biedt een grote hoeveelheid groepen waar je in contact kunt komen met professionals uit de meest uiteenlopende sectoren.
Hiring
Met behulp van de speciale recruitment toepassingen van LinkedIn, kun je extra gericht op zoek naar nieuw personeel. Daarnaast kun je vacatures plaatsen via een LinkedIn bedrijfspagina.
Image
Een duidelijke en zakelijke profielfoto zorgt ervoor dat bezoeker van je profiel direct een beeld krijgen van wie je bent als professional.
Job seekers
Door te zorgen voor complete en relevante informatie op je profiel, ben je beter vindbaar voor recruiters en organisaties die via LinkedIn op zoek zijn naar nieuw personeel.
Keeping up to date
Regelmatig updaten van je profiel zorgt ervoor dat je altijd de voor jouw meest relevante informatie krijgt aangeboden door LinkedIn.
Learning centre
Wanneer de Nederlandse Social Media Academie je niet kan helpen, kun je het proberen via het LinkedIn Help Center.
Mobile
Via de mobiele apps voor LinkedIn, blijf je ook onderweg in verbinding met je netwerk.
Netwerk
De belangrijkste eigenschap van LinkedIn is het netwerkeffect. Via LinkedIn kun je een bestaand netwerk onderhouden en uitbreiden met nieuwe connecties.
Outlook
Met behulp van de LinkedIn Outlook Connector blijf je via Microsoft Outlook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op LinkedIn.
Public Profile
Het is mogelijk om je profiel alleen zichtbaar te maken voor connecties. Wanneer je jouw netwerk wilt uitbreiden of vindbaar wilt zijn voor connecties, is het verstandig om een openbaar (Public) profiel te hebben.
Questions and Answers
Het Answers gedeelte van LinkedIn zorgt ervoor dat je jouw vragen kunt voorleggen aan willekeurige professionals. Je kunt ook vragen van anderen beantwoorden dat voor ondernemers mogelijk leads kan opleveren.
Recommendations
Door aanbevelingen (Recommendations) te vragen draag je bij aan een positieve profilering van jezelf. Je kunt ook andere mensen met wie je succesvol hebt samengewerkt een aanbeveling geven.
Specialties and Skills
Door extra specialiteiten en vaardigheden aan je profiel toe te voegen, geef je bezoekers een overzichtelijk beeld van wat je kunt betekenen.
Door jouw Twitter profiel aan LinkedIn te koppelen, zorg je ervoor dat bezoekers van je profiel zich ook via Twitter met je kunnen verbinden.
Unique URL
Een unieke URL voor jouw LinkedIn profiel zorgt ervoor dat je de link naar je profiel makkelijk kunt delen.
Visits
Je kunt eenvoudig bekijken wie jouw LinkedIn profiel onlangs heeft bezocht. Dit is met name handig wanneer je werk of opdrachten zoekt of wanneer je jouw netwerk wilt uitbreiden.
Widgets
Dankzij speciale widgets kun je jouw LinkedIn profiel promoten op je website of weblog. Je kunt bijvoorbeeld een Apply with LinkedIn knop gebruiken op je bedrijfswebsite.