31-05-2018 / Martijn Baten

Eén van de voordelen van Facebook advertenties is de uitgebreide keuze aan plekken waar een advertentie zichtbaar is. Adverteerders op Facebook kunnen hierdoor gericht kiezen waar hun boodschap zichtbaar is en dit voor de beste resultaten zorgt. In dit artikel worden de verschillende plaatsingsmogelijkheden van Facebook advertenties op een rij gezet.

Infographic: Plaatsingsmogelijkheden van Facebook advertenties

Type advertenties
Via het Facebook advertentiebeheer kunnen adverteerders hun campagnes niet alleen op het Facebook platform zelf zichtbaar maken, maar ook op Instagram, Facebook Messenger, Instant Articles en het Audience Network. Elk platform ondersteunt de volgende advertentie formaten:

Facebook

  • Video;
  • Foto;
  • Carrousel;
  • Slideshow;
  • Canvas.

Instagram

  • Video;
  • Foto;
  • Carrousel;
  • Instagram Stories.

Audience Network

  • Video;
  • Foto;
  • Carroussel.

Instant Articles

  • Video;
  • Foto;
  • Animaties.

Facebook Messenger

  • Foto;
  • Video;
  • Carrousel;
  • Slideshow.

Verschillende plaatsingsmogelijkheden voor Facebook advertenties

De verschillende platformen ondersteunen niet alleen verschillende types advertenties, maar bieden ook verschillende plaatsingsmogelijkheden aan.

Facebook
Op Facebook zelf kan op drie verschillende plekken worden geadverteerd: in het desktop Facebook nieuwsoverzicht, in de rechterkolom van het nieuwsoverzicht, of in het mobiele nieuwsoverzicht.

  • Desktop nieuwsoverzicht
    • De advertenties worden getoond tussen de berichten van vrienden, familie en bedrijven in het desktop nieuwsoverzicht;
    • Zichtbaar op desktop en laptop;
    • Ondersteunt de volgende advertentiedoelstellingen:
      • Doorklikken naar website
      • Desktop app installatie en interactie
      • Evenement reacties
      • Pagina likes en interactie met berichten
      • Video’s bekijken
      • Website conversies
    • Rechterkolom op desktop
      • De advertenties worden in de rechterkolom van het Facebook nieuwsoverizcht op desktop apparaten weergegeven;
      • Zichtbaar op desktop en laptop;
      • Ondersteunt de volgende advertentie doelstellingen:
        • Doorklikken naar website
        • Desktop app installatie en interactie
        • Evenement reacties
        • Pagina likes en interactie met berichten
        • Video’s bekijken
        • Website conversies
      • Mobiel nieuwsoverzicht
        • De advertenties worden getoond tussen de berichten van vrienden, familie en bedrijven in het mobiele nieuwsoverzicht;
        • Zichtbaar op mobiel;
        • Ondersteunt de volgende advertentie doelstellingen:
          • Doorklikken naar website
          • Mobiele app installatie en interactie
          • Evenement reacties
          • Pagina likes en interactie met berichten
          • Video’s bekijken
          • Website conversies

Audience network

Het Audience Network is een platform waarmee verschillende partnerapps en websites van Facebook bereikt kunnen worden op mobiel. Het is gebleken dat door advertenties niet alleen op Facebook, maar ook op het Audience Network te plaatsen het bereik met 16% meer mensen toe kan nemen. Doordat er minder vaak op deze advertenties wordt geklikt zijn de kosten-per-klik vier keer zo laag dan een advertentie in het mobiele nieuwsoverzicht.
  • Advertenties worden weergegeven in het netwerk van partners van Facebook;
  • Zichtbaar op mobiel;
  • Ondersteunt de volgende advertentiedoelstellingen:
    • Doorklikken naar website
    • Mobiele app installatie en interactie
    • Verkoop van producten
    • Website conversies

Instant Articles
Instant Articles zijn artikelen die snel kunnen worden ingeladen op Facebook. Advertenties op dit platform worden tussen paragraven van de artikelen geplaatst. Dit maakt de Instant Articles een goed platform om mensen te bereiken die vaker artikelen verder bekijken dan alleen via het nieuwsoverzicht.

  • Advertenties worden weergegeven in Instant Articles op Facebook;
  • Zichtbaar op desktop, laptop en mobiel;
  • Ondersteunt de volgende advertentiedoelstellingen:
    • App installatie
    • Video’s bekijken
    • Verkeer naar website
    • Interactie
    • Verkoop van producten

Instagram
Instagram is een sterk groeiend platform voor adverteerders, met name voor adverteerders die op visuele wijze willen communiceren of visueel aantrekkelijke producten of diensten aanbieden. Een studie heeft aangetoond dat 60 procent van de Instagram gebruikers wel eens nieuwe producten en services heeft gevonden via het platform, wat een goede indicator is van het potentiële succes van adverteren via Instagram. Tevens is Instagram een voorloper met het zogenoemde stories-formaat wat nieuwe mogelijkheden biedt voor adverteerders om op visuele en verhalende wijze zichtbaar te zijn onder hun doelgroep.

  • Advertenties worden weergegeven in de Instagram feed of Instagram stories;
  • Zichtbaar alleen op mobiel;
  • Ondersteunt de volgende advertentiedoelstellingen:
    • Doorklikken naar website
    • Mobiele app installatie en interactie
    • Interactie met berichten op pagina
    • Video’s bekijken
    • Website conversies

Facebook Messenger
Sinds kort is het ook mogelijk om op Facebook Messenger te adverteren, om gebruikers in staat te stellen sneller contact op te nemen met een bedrijf. Adverteerders kunnen kiezen om het opnemen van contact te stimuleren met een advertentie in het Facebook nieuwsoverzicht, op de hoofdpagina van Facebook Messenger of, in het geval dat de gebruiker al eerder met het bedrijf contact heeft gehad, in een bestaand gesprek.

  • Advertenties stimuleren gebruikers om contact op te nemen met het bedrijf via Facebook Messenger;
  • Zichtbaar op mobiel;
  • Ondersteunt de volgende advertentiedoelstellingen:
    • Berichten sturen naar een bedrijf

 

Voor adverteerders op Facebook is het raadzaam om gebruik te maken van een combinatie van verschillende plaatsingsmogelijkheden, mits er goed word gekeken naar welke platforms overeenkomen met de gestelde doelstellingen voor de advertentie. Onderstaande infographic van Spiralytics heeft alle plaatsingsmogelijkheden van Facebook advertenties overzichtelijk gebundeld.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden.

Plaatsingsmogelijkheden van Facebook advertenties