21-11-2014 / Martijn Baten

Facebook nieuwsoverzicht

Vanaf begin 2015 zal Facebook het aantal promotionele updates in het nieuwsoverzicht verminderen. Op basis van feedback van gebruikers past het online sociale netwerk vanaf januari het algoritme Edgerank aan waardoor het nieuwsoverzicht relevant moet blijven voor elke gebruiker. Op een gemiddelde dag maken zo’n 1.500 updates de kans om te verschijnen in het nieuwsoverzicht.

Minder promotionele updates in Facebook nieuwsoverzicht

Facebook vroeg gebruikers over hoe zij tegen de updates aankijken die verschijnen in hun Facebook nieuwsoverzicht. Gebruikers gaven hierbij aan dat zij meer berichten willen zien van vrienden die belangrijk zijn en bedrijfspagina’s die zij interessant vinden, en minder promotionele updates. Aan de hand van het onderzoek dat Facebook heeft gedaan, onderscheidt het online sociale netwerk drie verschillende vormen van promotionele updates:

  • Updates die gebruikers stimuleren om een product aan te schaffen of een applicatie te installeren;
  • Updates die gebruikers stimuleren om deel te nemen aan acties en prijsvragen zonder een relevante context;
  • Updates die dezelfde content bevatten als advertenties.

 

Hieronder is een voorbeeld weergegeven van een update die door gebruikers als promotie wordt gezien:

Promotionele update in het Facebook nieuwsoverzicht

Met de nieuwe aanpassing aan het algoritme wordt het volume van promotionele updates in het nieuwsoverzicht gereduceerd zodat gebruikers relevantere updates te zien zullen krijgen. Beheerders van bedrijfspagina’s die dus promotionele updates plaatsen kunnen zodoende een daling in het bereik verwachten. De nieuwe maatregel heeft geen invloed op het aantal advertenties dat gebruikers zullen zien in het Facebook nieuwsoverzicht. Of de aanpassing goed valt onder beheerders van Facebook bedrijfspagina’s is nog maar de vraag. Eerder maakte het online sociale netwerk zich minder populair na het terugdringen van het organische bereik vorig jaar.

Meer recente aanpassingen aan het Facebook nieuwsoverzicht

Met regelmaat plaatst de Nederlandse Social Media Academie over de aanpassingen aan het Facebook nieuwsoverzicht. Recentelijk zijn de onderstaande artikelen over aanpassingen aan het nieuwsoverzicht verschenen: