27-06-2018 / Ayman van Bregt

Dagelijks komen gebruikers naar Twitter om op de hoogte te blijven van nieuws en actualiteiten. Om hierin zo goed mogelijk te voldoen, komt Twitter met een nieuw proces om automatisch geplaatste berichten en spam tegen te gaan. Op deze manier kunnen gebruikers zo snel mogelijk de juiste content vinden om op de hoogte te blijven en geïnspireerd te raken. Dit artikel geeft inzicht in het nieuwe proces om automatische berichten en spam op Twitter tegen te gaan.

Nieuwe maatregelen om automatisch plaatsen en spam op Twitter tegen te gaan

Twitter introduceerde eerder al maatregelen voor het automatisch gebruik van meerdere accounts, nepaccounts op Twitter en voerde wijzigingen door in de privacy policy. Het nieuwe proces moet er nog beter voor zorgen dat de tijdlijnen van gebruikers niet vervuild raken door spam, nepaccounts en automatisch geplaatste tweets.

In het verleden ondernam Twitter over het algemeen actie na meldingen van gebruikers. Het nieuwe proces is proactiever en richt zich op het automatisch opsporen van spam en irrelevante tweets die automatisch worden verspreid. De eerste resultaten zijn door Twitter gedeeld in een blogpost:

  • In mei 2018 werden meer dan 9.9 miljoen Twitter accounts geïdentificeerd per week, een significante stijging ten opzichte van 6,4 miljoen in December en 3,2 miljoen in September 2017;
  • Jaarlijks worden 214% meer accounts verwijderd door het nieuwe beleid;
  • Het aantal spam-meldingen is gedaald van 25.000 per dag in maart van dit jaar naar 17.000 per dag in mei;
  • De wijzigingen aan de Twitter API hebben geleid tot een kritischere monitoring van app-ontwikkelaars die gebruik willen maken van de data van Twitter. Meer dan de helft van de applicaties in het eerste kwartaal van 2018 zijn gestart zijn binnen een week weer stopgezet.

De onderstaande afbeelding geeft meer inzicht in de resultaten tot zover:

Nieuw proces om geautomatiseerde berichten en spam op Twitter tegen te gaan

De volgende stap in het proces is meer transparatie voor gebruikers. Twitter wil de zichtbaarheid van misleidende accounts terugdringen om hiermee gebruikers beter inzicht te geven in de analytics van het platform. De zogenoemde ‘account metrics’ zullen nagenoeg realtime worden aangeboden. Op het moment dat een Twitter account veel volgers heeft die geautomatiseerd zijn aangemaakt zal er dus snel een terugval in het aantal volgers waarneembaar zijn als deze accounts door Twitter worden afgesloten. Voorheen zat er een lange vertraging in de correctie qua metrics en dus de inzichten in analytics die een vertekend beeld gaven. Tevens moet het aanmeldproces van een nieuw Twitter-account op basis van een bevestiging van het e-mailadres of telefoonnummer. Voorheen was het mogelijk zonder extra bevestiging te starten op Twitter.

Meer leren over Twitter en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.