03-10-2014 / Martijn Baten

Faccebook Graph Search

Met meer dan 1 miljard gebruikers op Facebook, is er een schat aan informatie en inzichten te vinden. Facebook Graph Search biedt ontelbare mogelijkheden om alle informatie op het online sociale netwerk te doorzoeken. Met behulp van Graph Search kun je op zoek gaan naar interessante informatie en inzichten over bijvoorbeeld de fans van je bedrijfspagina of concurrenten.

De taalinstellingen aanpassen voor Facebook Graph Search

Begin 2013 werd Facebook Graph Search door Facebook aangekondigd en sindsdien is de functie alleen te gebruiken met de Engelstalige interface van Facebook. Je Facebook profiel in het Engels instellen gaat eenvoudig. Hiervoor ga je naar de pagina met ‘Accountinstellingen‘ en selecteert bij taal ‘English (us)’. Kies voor ‘Wijzigingen opslaan’ om de nieuwe instelling te bevestigen.

Facebook taalinstellingen

Zoekopdrachten uitvoeren met Facebook Graph Search

Een zoekopdracht voor Facebook Graph Search bestaat uit een volzin met hierin de verschillende onderdelen waarop je Facebook wilt doorzoeken. Er ontstaat hierdoor een opdracht die je invoert in het zoekvenster. Hieronder worden de verschillende mogelijkheden van Facebook Graph Search toegelicht:

Zoeken naar bedrijven binnen Facebook:

Met behulp van Facebook Graph Search kun je op zoek gaan naar specifieke bedrijven op Facebook die zich in een stad bevinden. Ook kun je bekijken welke fans van een specifieke bedrijfspagina bepaalde bedrijven bezoeken. Zoekopdrachten kunnen geformuleerd zijn als onderstaande voorbeelden:

– Zoeken naar restaurants in een bepaalde stad: ‘Restaurants in <stad>’

– Zoeken naar kledingwinkels in een bepaalde stad: ‘Clothing stores in <stad>’

– Zoeken naar bars in een bepaalde stad bezocht door personen die een specifieke bedrijfspagina volgen: ‘Bars in <stad> visited by people who like <pagina naam>’

Zoeken naar Facebook bedrijfspagina’s: 

Met behulp van Facebook Graph Search kun je op zoek gaan naar vergelijkbare bedrijfspagina’s of naar pagina’s die fans volgen van een bedrijfspagina. Zoekopdrachten kunnen geformuleerd zijn als onderstaande voorbeelden:

– Facebook doorzoeken naar vergelijkbare bedrijfspagina’s: ‘Pages similar to <paginanaam>’

– Facebook doorzoeken naar bedrijfspagina’s die fans van een specifieke bedrijfspagina volgen: Pages likes by people who also like <paginanaam>

Onderzoek je doelgroep en concurrenten met Facebook Graph Search

Zoeken naar de fans van Facebook bedrijfspagina’s: 

Met de zoekfunctie van Facebook kun je zoeken naar informatie over de fans van Facebook bedrijfspagina’s. In de meeste gevallen toont Facebook bij resultaten eerst je vrienden en vrienden van vrienden. Met de filteropties aan de rechterzijde van de pagina kun je aangeven dat je mensen wilt vinden die niet bevriend met je zijn op Facebook. Zoekopdrachten kunnen geformuleerd zijn als onderstaande voorbeelden:

– Zoek naar gebruikers die vergelijkbare bedrijfspagina’s volgen: ‘People who like pages similar to <pagina naam>’

– Doorzoek de fans van een specifieke bedrijfspagina die in een bepaalde stad wonen: ‘Fans of <pagina naam> who live in <stad>’

Facebook doorzoeken op interesses:

Met behulp van Facebook Graph Search kun je het online sociale netwerk doorzoeken op interesses. Door inzicht te vergaren in de interesses van je fans kun je de content op een Facebook bedrijfspagina hierop afstemmen of gerichter adverteren. Zoekopdrachten kunnen geformuleerd zijn als onderstaande voorbeelden:

– Interesse van de fans van een specifieke bedrijfspagina: ‘Interests liked by people who like <paginanaam>’

– Favoriete muziek van de fans van een specifieke bedrijfspagina: ‘Favorite music of people who like <paginanaam>’

– Games die de fans spelen van een specifieke bedrijfspagina: ‘Games played by people who like <paginanaam>’

– Films die fans kijken van een specifieke bedrijfspagina: ‘Movies watched by people who like <paginanaam>’

Facebook doorzoeken op groepen:

Met behulp van Facebook Graph Search kun je het online sociale netwerk doorzoeken naar groepen. Zo kun je bijvoorbeeld zien in welke groepen de fans van je bedrijfspagina zitten.  Zoekopdrachten kunnen geformuleerd zijn als onderstaande voorbeelden:

– Groepen waar je vrienden of volgers inzitten: ‘Groups my friends/followers are in’

– Groepen waar volgers van een bedrijfspagina inzitten: ‘Groups likers of <paginanaam> joined’

Meer over Facebook Graph Search?

In het verleden heeft de Nederlandse Social Media Academie meer geschreven over Facebook Graph Search: