18-01-2013 / Martijn Baten

Graph Search is een nieuwe manier om mensen, pagina en plaatsen te ontdekken via Facebook. De lancering van Facebook Graph Search, ook wel ‘Sociogram’ genoemd, brengt nieuwe mogelijkheden (en commerciële kansen) met zich mee voor bedrijven op het online sociale netwerk. De komst van Graph Search onderstreept het belang van een goede vindbaarheid op Facebook. Naast het bekijken van de laatste updates via het nieuwsoverzicht bekijken elke dag 150 miljoen gebruikers bedrijfspagina’s niet via het nieuwsoverzicht, volgens cijfers van Facebook. De nieuwe zoekfunctie van Facebook maakt het daarom interessant om goed vindbaar te zijn.

Hoe werkt Facebook Graph Search precies?

In de zoekbalk bovenaan de pagina geeft Facebook enkel suggesties van onderwerpen waarop het meest gezocht wordt. Gebruikers kunnen zoeken naar bijvoorbeeld restaurants vlakbij, hotels in steden die zij gaan bezoeken en afbeeldingen van bedrijfspagina’s die ze volgen. Ook kan via Facebook worden gezocht met de zoekmachine Bing van Microsoft.

Facebook Graph Search zoekbalk

Een zoekopdracht zorgt ervoor dat gebruikers naar een andere pagina worden gestuurd met de zoekresultaten. De resultaten die worden getoond zijn voor iedere gebruiker anders en zijn gebaseerd op factoren die afhankelijk zijn van de connecties die een gebruiker heeft met vrienden of bedrijfspagina’s. Ook telt de informatie die gedeeld is via een bedrijfspagina mee in de zoekresultaten. Om goed vindbaar te zijn als bedrijfspagina via deze nieuwe zoekfunctie is de hoeveelheid fans ook van belang.

Om de vindbaarheid te vergoten kunnen bedrijven gebruik maken van ‘gesponsorde resultaten‘. Hiermee wordt een bedrijfspagina beter getoond in de zoekresultaten. De mogelijkheid om te adverteren in de zoekfunctie bestaat al langer, maar wordt nu nog interessanter om in te zetten.

Graph Search wordt op dit moment beperkt aangeboden voor gebruikers die van de Engels taalinstellingen gebruik maken. Er wordt gestart met een kleine groep gebruikers die de nieuwe functie mag uittesten. In het artikel ‘Facebook slimmer doorzoeken met ‘Graph Search’ (Sociogram)‘ kun je meer lezen over hoe Facebook Graph Search werkt.

Maak je Facebook bedrijfspagina gereed voor Graph Search

Op termijn wordt Facebook Graph Search uitgerold voor alle gebruikers. Als beheerder van een Facebook bedrijfspagina kun je een aantal dingen doen om je pagina gereed te optimaliseren voor Graph Search. Facebook geeft hier zelf de volgende tips voor:

  • Zorg dat de naam van de bedrijfspagina, categorie, gebruikersnaam en informatie die je deelt op het ‘Info’ tabblad up-to-date en compleet. Deze gegevens helpen om je bedrijfspagina beter vindbaar te maken;
  • Wanneer je bedrijf een locatie heeft, zorg dan dat deze is toegevoegd aan de bedrijfspagina. Gebruikers kunnen zo je pagina vinden in de zoekresultaten  wanneer zij zoeken op een locatie. Meer over het toevoegen van een locatie in het artikel ‘Laat klanten je bedrijf als locatie taggen op Facebook‘;
  • De profielafbeelding wordt in de zoekresultaten groter getoond dan in de huidige zoekbalk. Ook wordt meer informatie getoond in de directe zoekresultaten. Voor optimale vertoning van je bedrijfspagina in de zoekresultaten raad Facebook aan een profielafbeelding met een resolutie van 620×620 pixels te gebruiken;

Grotere profielfoto in Facebook zoekresultaten

  • Plaats de content die je deelt direct op Facebook. Enkel afbeeldingen en video’s die zijn gepubliceerd op Facebook worden opgenomen in de zoekresultaten als een gebruiker zoekt naar afbeeldingen of video’s. Verwijzingen naar externe links in statusupdates worden niet meegenomen in de zoekresultaten. Hiervoor gebruikt Facebook de integratie met de zoekmachine Bing. De resultaten wijken hier echter niet af van de normale zoekwijze;
  • Fans die veel interactie hebben met een bedrijfspagina zijn belangrijk. Resultaten die worden getoond in Graph Search worden gerangschikt aan de hand van de verbondenheid met andere vrienden. Hiermee zijn dus niet alleen het aantal fans van een bedrijfspagina belangrijk, maar ook de verbondenheid die vrienden onderling hebben met de bedrijfspagina.