04-01-2016 / Ayman van Bregt

Vier tips voor social selling op LinkedInLinkedIn is bij uitstek het zakelijke online sociale netwerk dat een bijdrage kan leveren aan de commerciële resultaten van een organisatie. Social selling op LinkedIn blijkt grote impact te hebben op de commerciële resultaten van een aantal Nederlandse bedrijven. In dit artikel staan de inzichten en tips voor social selling op LinkedIn op een rij.

Tips voor betere social selling op LinkedIn

Social selling is het proces waarbij sociale media ingezet worden om het verkoopproces te ondersteunen met als doel omzet te genereren en te verhogen. Social media blijkt ook succesvol in gezet te kunnen worden als verkoopkanaal voor B2B bedrijven. Ter ondersteuning van social selling op LinkedIn zijn de Social Selling Index (SSI) en de LinkedIn Sales Navigator al enige tijd beschikbaar.
Uit LinkedIn onderzoek blijkt dat sales professionals 51% meer kans hebben om meer resultaat te behalen dan het salestarget en 2,1 keer meer commerciële kansen dan sales professionals die social selling op LinkedIn niet inzetten.

De meest succesvolle Nederlandse organisaties die social selling op LinkedIn succesvol inzetten zijn achtereenvolgens SAP, Oracle, Microsoft, Exact, Cisco, Dell, Accenture, Ordina, Capgemini en Centric.

Om de kansen van social selling op LinkedIn optimaal te benutten worden de vier volgende stappen benoemd:

  • Positioneer jezelf en jouw organisatie als professioneel merk op LinkedIn;
  • Vind de juiste mensen op LinkedIn die in potentie aantrekkelijk zijn als klant;
  • Ga het gesprek aan met deze personen aan de hand van de inzichten en interesses van deze mensen die door LinkedIn worden aangereikt;
  • Bouw sterkte relaties via LinkedIn waar commerciële kansen uit kunnen ontstaan.

 

In de onderstaande LinkedIn infographic zijn de inzichten uit het onderzoek weergegeven:

Tips voor social selling op LinkedIn