04-10-2011 / Martijn Baten

Sinds kort maken Facebook gebruikers gebruik van het gewijzigde profiel met een aangepast nieuwsoverzicht. Met deze veranderingen zijn er ook een aantal gevolgen en kansen voor organisaties op Facebook. In dit artikel zetten we de kansen en gevolgen voor organisaties op Facebook op een rij.

Als organisatie is het lastiger opvallen door de ticker

Nieuw in het nieuwsoverzicht van Facebook is de ‘Ticker‘. De ticker is een kolom die je kunt vinden aan de rechterzijde van het nieuwsoverzicht. In deze kolom geeft Facebook real-time updates weer van de vrienden en bedrijfspagina’s van een gebruiker. Wanneer iemand een nieuwe bedrijfspagina ‘leuk vindt’, dan wordt dit enkel weergegeven in de ticker. Updates die in de ticker verschijnen zijn vaak maar kort zichtbaar doordat telkens nieuwe updates van anderen verschijnen. Hierdoor wordt het voor organisaties met een Facebook bedrijfspagina moeilijker om goed zichtbaar te worden in het nieuwsoverzicht van fans.

Doordat je als organisatie mogelijk minder zichtbaar bent vraagt dit om creatieve oplossingen. Facebook stelt het nieuwsoverzicht samen aan de hand van populaire content, dus zorg dat je hier aandacht aan besteed. Hieronder gaan we in op de manier waarop het nieuwe Facebook Nieuwsoverzicht wordt samengesteld.

Het effect van het nieuwe Facebook Nieuwsoverzicht

Met de komst van het nieuwe Facebook Nieuwsoverzicht worden populaire en recente berichten onder elkaar weergegeven. Populaire berichten worden bepaald aan de hand van Edgerank, een eigen algoritme van Facebook. De website EdgeRankChecker.com heeft onderzocht wat het effect van het nieuwe nieuwsoverzicht is voor updates van Facebook bedrijfspagina’s.

Het onderzoek van EdgeRankChecker laat zien dat een gemiddelde update van een bedrijf op Facebook 33% minder impressies genereert. Het aantal ‘likes’ en reacties is daarentegen gestegen met 18% (likes) en 17% (reacties).

De daling in het aantal impressies zou volgens het onderzoek komen doordat Facebook de EdgeRank formule heeft aangepast met de komst nieuwe nieuwsoverzicht. Er is nu sprake van een grotere tijdsverval (time decay). Dat wil zeggen dat geplaatste updates minder actueel worden gehouden. Hierdoor verdwijnen de updates snel. Het tijdsverval is een van de drie onderdelen van de EdgeRank formule.

Gerichter adverteren door applicaties

Bij het vernieuwde Facebook spelen applicaties een grotere rol. Op je nieuwe profiel, timeline, kun je allerlei applicaties toevoegen die iets over jezelf vertellen. Gebruikers van deze applicaties genereren interessante data die Facebook voor adverteerders ter beschikking stelt.

Als adverteerder kun je vanaf nu bijvoorbeeld adverteren richting Facebook gebruikers die naar muziek van Coldplay hebben geluisterd via Spotify. Wanneer je bijvoorbeeld kaarten wilt verkopen voor een concert van Coldplay, kun  je op deze manier veel gerichter mensen bereiken via Facebook.

Alles over het maken van een advertentiecampagne op Facebook kun je lezen in het ebook ‘Facebook bedrijfspagina gevorderden‘.

Op de hoogte van de laatste veranderingen

Via onze website proberen we je zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de laatste veranderingen bij Facebook. De afgelopen weken schreven we al over de volgende veranderingen bij Facebook: