27-02-2013 / Ayman van Bregt

Vijf tips om tweets te optimaliserenDe effectiviteit van een tweet is voor zakelijke Twitter-gebruikers belangrijk. Afhankelijk van de doelstelling wil een merk of organisatie die Twitter inzet een zo goed mogelijk resultaat bereiken. De lengte van beschikbare tekens in tweets is onlangs verkort (lees hierover meer in het artikel ‘Twitter verkort de lengte van tweets met url’s‘). Een belangrijk uitgangspunt bij het opstellen van effectieve tweets, is dat de content interessant en relevant is voor de doelgroep waar een organisatie/bedrijf zich op richt via Twitter. Door hierbij niet simpelweg een commerciële boodschap, maar de (potentiële) klant als vertrekpunt te nemen bestaat de kans dat de tweet de doelgroep eerder aanspreekt. In dit artikel worden vijf tips gegeven voor het schrijven van optimale tweets die kunnen leiden tot betrokkenheid en verhoging van de klikratio (CTR) wanneer er een URL in de tweets is opgenomen.

Vijf tips om tweets te optimaliseren

De vijf tips zijn richtlijnen die kunnen helpen bij het aanscherpen van activiteiten op Twitter. Het is verstandig te evalueren wat de effecten zijn omdat richtlijnen nooit toepasbaar zijn op iedere situatie. Wanneer er al sprake is van een groep betrokken volgers, kan het ook waardevol zijn om te vragen hoe de doelgroep de Twitter-activiteiten ervaart en wat er eventueel verbeterd kan worden.

  1. De lengte van een tweet
    Twitter is een vluchtig en intensief medium wat ook veel gebruikt wordt door mensen via een mobiel platform (tablet of smartphone). Zorg dat tweets kernachtig en krachtig zijn geformuleerd. Probeer de tekst in een tweet niet langer te laten zijn dan ongeveer 100 karakters. Zo blijft er voldoende ruimte over voor een link en retweets van andere Twitter-gebruikers.
  2. Het gebruik van hashtags
    Het gebruik van hashtags stelt een gebruiker in staat om ook Twitter-gebruikers te bereiken die nog geen volger zijn maar voor wie de informatie uit de tweet wel interessant kan zijn. Gebruik hashtags die aansluiten bij de belevingswereld van prospects en klanten en onderzoek ook welke hashtags veel gebruikt worden door de doelgroep waar een organisatie/bedrijf zich op richt. Probeer in een tweet maximaal drie hashtags te gebruiken.
    Lees meer over hashtags in het artikel ‘Zakelijke Twitter hashtags voor bedrijven en ondernemers‘.
  3. Het gebruik van links (url’s)
    Twitter verkort zelf links die in een tweet geplaatst worden. Desondanks kan een de url geoptimaliseerd worden. Een link kan gepersonaliseerd worden door gebruik te maken van de Bit.ly-dienst. Met Bit.ly is het ook mogelijk om in te zien hoeveel mensen op een link hebben geklikt. Lees meer over Bit.ly in het artikel ‘Het verkeer meten vanaf je Twitter-account‘.
  4. Het gebruik van afbeeldingen en video’s
    Een beeld zegt meer dan duizend woorden is ook in veel gevallen van toepassing op Twitter. Door regelmatig visuele content te gebruiken, kunnen tweets sneller opvallen bij volgers. Dit type content zal ook sneller gedeeld worden (retweets) doordat het meer opvalt in de timeline. Een voorbeeld van hoe Twitter tweets met een afbeelding weergeeft is hieronder te zien:

  5. Zorgen voor interactie
    Twitter is een sociaal netwerk dus het is verstandig dat de Twitter-activiteiten gericht zijn op het stimuleren van sociaal gedrag. Zorg dat lopende gesprekken tussen andere gebruikers zichtbaar worden binnen een organisatie/bedrijf. Op deze manier kan het mogelijk worden om onderdeel te worden van lopende gesprekken. Kijk daarnaast regelmatig in de tijdslijn (timeline) bij eigen volgers om te zien of er gereageerd kan worden op tweets die zij plaatsen.

Twitter meer efficiënt en effectief inzetten

De Nederlandse Social Media Academie bericht regelmatig over het effectief en efficiënt inzetten van Twitter. In de onderstaande artikelen kun je meer lezen: