17-11-2017 / Martijn Baten

Ondanks het feit dat 1,2 miljard mensen dagelijks gemiddeld 50 minuten op Facebook doorbrengen, denkt slechts 45% van de marketeers dat Facebook marketing effectief is voor hun doelstellingen. Daarnaast geeft 63% van de marketeers aan het lastig te vinden om aan leadgeneratie en website verkeer te genereren. In dit artikel worden vier manieren voor leadgeneratie op Facebook toegelicht.

4 manieren voor leadgeneratie op Facebook

Er zijn verschillende manieren en functies die ingezet kunnen worden voor leadgeneratie op Facebook. Hieronder worden vier tactieken toegelicht die marketeers kunnen benutten om leads te generen op het online sociale netwerk:

1. Instant Articles

De ‘Instant Articles’ functie van Facebook biedt een goede mogelijkheid voor uitgevers om content te delen binnen het online sociale netwerk. Via Instant Articles wordt een bericht niet op Facebook via een reguliere browser getoond, maar alleen binnen de Facebook app. Op deze manier kan het artikel tot wel 10 keer sneller worden geladen. Voor gebruikers zijn Instant Articles zijn te herkennen aan het bliksemschicht-icoon in de hoek van een bericht.

Volgens Facebook wordt er ongeveer 20% vaker geklikt op Instant Articles in vergelijking met reguliere berichten en vermindert de kans dat de lezer de pagina gelijk weer verlaat met 70%. Daarnaast worden de Instant Articles 30% vaker gedeeld.

Facebook Instant Articles

Een voordeel van Instant Articles op Facebook is dat er makkelijk data kan worden verzameld van lezers. Door een opt-in formulier toe te voegen aan elk artikel, hoeven lezers niet zelf hun gegevens in te vullen. Aangezien het bericht wordt geopend binnen de Facebook omgeving kunnen de gegevens van hun Facebook account worden afgelezen en automatisch worden ingevuld. Op het moment dat de lezer instemt met het delen van de informatie kan deze worden gedownload in een CSV-bestand en worden benut voor bijvoorbeeld e-mail marketing.

2. Gesprekken stimuleren in Facebook Messenger

Afgelopen jaar kondigde Facebook aan om ook adverteren via Facebook Messenger mogelijk te maken. Wanneer een gebruiker op een advertentie in het Facebook nieuwsoverzicht klikt, kan een adverteerder ervoor kiezen om een Messenger chat te laten starten in plaats van verkeer naar de website te sturen. Er verschijnt dan een kopie van de advertentie en/of een automatisch bericht dat een gesprek met de adverteerder of een automatische chat bot initieert.

Facebook Messenger Destination ads

Deze vorm van adverteren kan ondersteunend zijn in het leadgeneratieproces, aangezien potentiële klanten op deze manier advies kunnen inwinnen of vragen kunnen stellen, voordat zij een aankoop doen. Met name voor bedrijven die complexe producten verkopen, zoals huizen of auto’s, kan het faciliteren van chatgesprekken op Facebook Messenger een goede manier zijn om de klant op weg te helpen en zo de kans op een aankoop te vergroten.
3. Adverteren met video

Omdat video content door veel Facebook gebruikers wordt gewaardeerd, komt het niet als een grote verrassing dat het inzetten van video advertenties een goede manier zijn om als bedrijf in contact te komen met de doelgroep. Een bijkomend voordeel is dat, vergelijkbaar met de Instant Articles, er makkelijk gegevens van kijkers kunnen worden verzameld. Hiervoor hoeft een gebruiker alleen op de call to action te klikken.

Bij de inzet van video advertenties kan gebruik worden gemaakt van remarketing mogelijkheden. Op deze manier kan een video advertentie bijvoorbeeld alleen worden getoond aan gebruikers die eerder 10 seconde of 90% van een video hebben bekeken en zo al een goede indruk hebben gekregen van het bedrijf, product of dienst. Juist deze doelgroep zal interessant zijn voor leadgeneratie op Facebook.

4. Facebook lead advertenties

Door gebruik te maken van Facebook lead advertenties kunnen bedrijven makkelijk informatie van Facebook gebruikers verzamelen, om zo meer leads te genereren. Op het moment dat een gebruiker op een advertentie voor leadgeneratie klikt krijgen zij een al ingevuld formulier te zien. Hierdoor kunnen gebruikers zich met slechts twee klikken inschrijven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Facebook helpt vervolgens met het opslaan van de gegevens in een CSV bestand dat kan worden gedownload. Deze vorm van adverteren kan effectief zijn in remarketing campagnes waarmee de doelgroep al bekend is met het bedrijf, product of dienst. Meer informatie over dit type advertenties is te vinden via deze pagina van Facebook.

Facebook Leadadvertenties

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.