18-03-2013 / Stefan Mooren

nsma - bedrijfspagina - LinkedIn

Om interactie te stimuleren met volgers van LinkedIn bedrijfspagina’s is het aan te raden effectieve statusupdates te plaatsen. Statusupdates die vanaf een bedrijfspagina worden geplaatst, zijn zichtbaar in het nieuwsoverzicht van LinkedIn gebruikers. Zodra er interactie plaatsvindt rond statusupdates, wordt het bereik binnen LinkedIn vergroot omdat de statusupdates zichtbaar worden in een breder netwerk. Hieronder zijn acht tips op een rij gezet die kunnen bijdragen aan het plaatsen van effectieve statusupdates:

1. Zorg voor relevante statusupdates

In de eerste plaats is het belangrijk de dat de statusupdate relevant is voor de volgers van de bedrijfspagina. Beoordeel de relevantie vanuit het perspectief van de volgers en zorg ervoor dat de statusupdate bruikbare informatie of inzichten voor hen oplevert.

2. Zoek een balans tussen delen en verkopen

Bijna iedere LinkedIn bedrijfspagina heeft waarschijnlijk een commerciële doelstelling zoals het verkopen van een product of dienst. Om de aandacht van de volgers niet te verliezen, is het aan te raden een goede balans te zoeken tussen delen en verkopen. Wanneer er te veel commerciële statusupdates worden geplaatst, groeit het risico dat volgers hier doorheen prikken en er weinig interactie plaatsvindt.

3. Deel bestaande content

Het kan lastig zijn om voor iedere statusupdate iets nieuws te bedenken. Om deze reden kiezen veel bedrijven en merken ervoor om bestaande content te delen. Denk hierbij aan whitepapers, Slideshare-presentaties of tips & tricks over social media. Op deze manier wordt het makkelijker om op regelmatige basis relevante statusupdates te plaatsen. Ook LinkedIn Today is een goede bron om bestaande content te vinden.

4. Zorg voor variatie

Om interactie met volgers van de bedrijfspagina te stimuleren, kunnen verschillende variaties van statusupdates worden toegepast. Stel bijvoorbeeld eens een vraag aan de volgers of voeg bestanden toe aan de statusupdate. Experimenteer met verschillende vormen zodat duidelijk wordt wat wel en geen interactie oplevert.

5. Gebruik ‘call-to-actions’

Door middel van concrete ‘call-to-actions’ worden volgers van de bedrijfspagina aangespoord om een gewenste actie te doen. Vraag bijvoorbeeld om een reactie of het delen van de statusupdate.

6. Houd het kort en bondig

In het nieuwsoverzicht van LinkedIn-gebruikers verschijnen dagelijks vele statusupdates van onder andere connecties, LinkedIn Endorsements en andere bedrijfspagina’s die men volgt. Het is om deze reden aan te raden om de statusupdate kort en bondig te houden. Lange of onaantrekkelijke teksten kunnen ervoor zorgen dat volgers snel afhaken of geen interesse tonen.

7. Plaats op regelmatige basis

Om zichtbaar te worden en blijven in het nieuwsoverzicht van volgers, is het aan te raden op regelmatige basis statusupdates te plaatsen. Probeer hierbij de frequentie aan te sluiten op de informatiebehoefte van de volgers. Wanneer er te veel statusupdates worden geplaatst, kan dit als storend worden ervaren waardoor de volgers de bedrijfspagina ontvolgen.

8. Kies het juiste moment

Vanwege de grote hoeveelheid statusupdates die LinkedIn-gebruikers dagelijks in hun nieuwsoverzicht zien, is het belangrijk de juiste momenten te kiezen voor het plaatsen van statusupdates. Omdat iedere persoon LinkedIn op zijn of haar eigen unieke manier gebruikt, is het vrijwel onmogelijk om op voorhand te bepalen wat de beste momenten zijn. Experimenteer daarom met verschillende momenten en tijdstippen en observeer wat de meeste interactie oplevert.

Bron: LinkedIn Marketing Blog