LinkedIn Today zorgt voor relevantie en traffic

LinkedIn Today is een functie die ervoor zorgt dat het juiste vak-gerelateerde nieuws bij de juiste professionals op LinkedIn terecht komt. De functie plaatst populaire artikelen in het nieuwsoverzicht op basis van persoonlijke interesses. LinkedIn Today is te configureren waardoor het voor ondernemers bijvoorbeeld mogelijk is om populair nieuws over ondernemerschap te zien zonder dat ze er zelf naar op zoek hoeven gaan. LinkedIn Today werkt eigenlijk als een ‘news aggregator’ op basis van de gegevens van je LinkedIn-account en de informatie op je profiel. Simpel gezegd filtert LinkedIn Today de enorme hoeveelheid nieuws die dagelijks online wordt geplaatst en stelt door middel van een algoritme vast wat de meest relevante nieuwsberichten zijn voor specifieke gebruikers.

Hoe werkt LinkedIn Today?

Dan Roth (Executive Editor LinkedIn) sprak tijdens de Social Media ROI Conference van het Amerikaanse Business Insider over de werking van LinkedIn Today. Roth legt onder andere uit dat de populariteit van nieuws wordt gemeten op basis van interactie zoals ‘likes’, reacties en het aantal keer dat het nieuwsbericht wordt gedeeld. Opvallend aan het verhaal van Roth is dat LinkedIn Today niet alleen werkt volgens een algoritme. Er is ook een speciaal team actief die in de gaten houdt of er nieuwsberichten zijn die niet worden opgemerkt door het algoritme van LinkedIn Today, maar wel de moeite waard zijn om te delen met specifieke netwerken binnen LinkedIn. Dit team is ook actief binnen bepaalde LinkedIn groepenom hier nieuws te delen en de dialoog op gang te brengen. Op de website van Business Insider is een video-interview te bekijken met Dan Roth over de werking van LinkedIn Today.

Relevantie

Professionals die weinig tijd hebben om zelf het online nieuwsaanbod voor hun specifieke sector of interessegebieden in de gaten te houden, kunnen LinkedIn gebruiken voor een samengesteld aanbod van relevante nieuwsartikelen. In het artikel Begin je werkdag met LinkedIn Today besteedde de Nederlandse Social Media Academie (NSMA) hier al eerder aandacht aan. Samen met het nieuwe design, vergrootte LinkedIn onlangs ook het virale effect van nieuwsartikelen binnen LinkedIn Today. Dit houdt in dat waarderingen zoals ‘Likes’ en reacties op nieuwsartikelen mogelijk zijn en zichtbaar worden in het netwerk van LinkedIn gebruikers.

De interactie die plaatsvindt rondom nieuwsartikelen van LinkedIn Today, zorgt ervoor dat het mogelijk is om nieuwe connecties te ontmoeten. Een professional die op willen vallen, kan er bijvoorbeeld voor kiezen om doelgericht te reageren op bepaalde nieuwsartikelen of deze te ‘Liken’. Wanneer meerdere mensen reageren op deze content, wordt de reactie of ‘Like’ van de bewuste professional zichtbaar in het nieuwsoverzicht van anderen. Op deze manier is LinkedIn Today niet alleen interessant om vak-gerelateerd nieuws te vergaren, maar ook een functie die gebruikt kan worden om zichtbaar te worden bij een relevante doelgroep en een zakelijk netwerk uit te breiden.

Traffic

Behalve voor LinkedIn gebruikers, is LinkedIn Today voor websites met vak-gerelateerd nieuws interessant voor het genereren van ‘traffic’ (bezoekers die via LinkedIn terecht komt op de website). Business Insider publiceerde in het artikel Suddenly, LinkedIn is a traffic firehose een grafiek waarin te zien is dat de hoeveelheid traffic vanuit LinkedIn in April 2012 enorm was toegenomen in verhouding met het jaar daarvoor. Volgens Liz Walker (voormalig Product Manager LinkedIn) is de groei te wijten aan onder andere LinkedIn Today dat in de bewuste periode prominenter verscheen in het nieuwsoverzicht van LinkedIn gebruikers. In de afbeelding hieronder is de grafiek weergegeven waarin traffic vanuit LinkedIn naar Business Insider zichtbaar is:

Traffic genereren met nieuwsartikelen binnen LinkedIn

Voorlopig is LinkedIn Today alleen in het Engels beschikbaar. Om deze reden is het lastig voor Nederlandse en/of kleine websites om opgemerkt te worden door het algoritme of het team dat LinkedIn gebruikt om te bepalen welke nieuwsberichten populair en relevant zijn. Tijdens een Nederlandse persbijeenkomst liet Mike Gamson (Senior Vice President Global Solutions LinkedIn) weten dat LinkedIn wel overweegt om een Nederlandse versie van LinkedIn Today te ontwikkelen. Tot dat dit zover is, zijn hieronder drie tips op een rij gezet om met nieuwsartikelen op te vallen binnen LinkedIn en traffic te genereren:

  1. Plaats nieuwsartikelen als statusupdate van een LinkedIn bedrijfspagina;
  2. Laat de schrijver of andere betrokkene het nieuwsartikel plaatsen als statusupdate van zijn of haar persoonlijke profiel;
  3. Laat de schrijver of andere betrokkene het nieuwsartikel plaatsen binnen één of meerdere LinkedIn groepen.