18-06-2014 / Ayman van Bregt

De meeste retweets krijgen tweets tussen 100 en 115 tekensDan Zarrella doet regelmatig onderzoek naar het optimaliseren van zakelijke Twitter-activiteiten. In één van zijn onderzoeken keek Dan Zarrella naar de ideale lengte van een tweet om meer retweets te verkrijgen. Retweets krijgen betekent voor bedrijven, merken en organisaties op Twitter dat ze meer zichtbaar te worden. Retweets zijn ook wel de mond-tot-mond reclame op Twitter waardoor anderen jouw tweets zien en je mogelijk, als gevolg van het lezen van een tweet, willen gaan volgen. In dit artikel een overzicht van de belangrijkste resultaten uit dit Twitter-onderzoek.

De meeste retweets krijgen tweets tussen de 100 en 115 tekens

Het onderzoek van Dan Zarrella is een vervolg op eerder onderzoek om meer retweets te verkrijgen. Eerder werd de impact van afbeeldingen en quotes en hashtags onderzocht. Op basis van 1,4 miljoen willekeurig geselecteerde tweets van 1,2 miljoen verschillende Twitter-accounts kwam het onderzoek naar de ‘lengte van de ideale tweet’ tot stand.
Uit de analyse blijkt dat tweets met een lengte tussen de 100 en 115 tekens 34% meer kans hebben om geretweet (RT) te worden in vergelijking met tweets die meer of minder tekens buiten deze bandbreedte hebben. De waarschijnlijkheid om geretweet te worden is het minst bij tweets met meer dan 120 tekens zoals blijkt uit de afbeelding bovenaan dit artikel.

Meer artikelen van Dan Zarrella over het meer halen uit Twitter activiteiten en het optimaliseren van tweets

De Nederlandse Social Media Academie schrijft met regelmaat artikelen over hoe je meer uit Twitter kunt halen en tips voor het optimaliseren van tweets. De onderstaande, recent verschenen, artikelen kunnen helpen bij het gebruik van Twitter en het optimaliseren van tweets.