De waarde van LinkedIn voor ZZP’ers

De waarde van LinkedIn voor ZZP'ersLinkedIn deed onderzoek onder gebruikers die actief zijn als zelfstandige zonder personeel (ZZP). Deze freelancers werden geanalyseerd om meer inzicht te krijgen in de drijvers achter deze ZZP-economie. In dit artikel staan de inzichten uit het LinkedIn-onderzoek op een rij.

De waarde van LinkedIn voor ZZP’ers

Het onderzoek werd gehouden onder LinkedIn gebruikers die in de functietitel ‘freelance’ hebben opgenomen. Vervolgens werd deze groep op basis van vakkennis (bijvoorbeeld freelance grafisch ontwerper versus grafisch ontwerper bij bedrijf x) onderzoek gedaan naar de verschillen tussen freelancers en mensen in loondienst. Hierbij werd gekeken naar de vaardigheden (skills), onderschrijvingen (endorsements), LinkedIn Groepen, aanbevelingen (recommendations) en het aantal LinkedIn relaties.

Uit het onderzoek komen de volgende zaken naar voren:

  • De belangrijkste sectoren waar ZZP’ers in actief zijn, zijn grafische vormgeving en kunsten (art & design), media en communicatie en consultancy. Onder de sector grafische vormgeving en kunsten vallen ook illustratoren, makeup artiesten en muzikanten. Mocht je zelf in deze sectoren als freelancer actief zijn, bestudeer dan goed de concurrentie op LinkedIn.
  • Op basis van de werkervaring bleek dat een ZZP’er gemiddeld met 2,1 opdrachtgevers tegelijk actief is en er iets meer vrouwen als freelancer werkzaam is.
  • Freelancers op LinkedIn blijken zeer actieve gebruikers te zijn van LinkedIn in vergelijking met professionals in dezelfde rol in loondienst.
    ZZP’ers hebben meer aanbevelingen, zijn lid van meer groepen, hebben meer vaardigheden een onderschrijvingen op het LinkedIn profiel en meer connecties.

Op basis van het onderzoek adviseert LinkedIn om ZZP’ers om met name goed na te denken over welke vaardigheden van belang zijn en ook zichzelf bewust te blijven ontwikkelen op dat vlak.
LinkedIn is onlangs ook gestart met het faciliteren van business voor ZZP’ers door middel van een pilot met het platform LinkedIn ProFinder.

De onderstaande LinkedIn Slideshare-infographics geven meer inzicht in de resultaten van het onderzoek.