Onderzoek: Het krijgen van meer volgers op Twitter

Veel organisaties en bedrijven die actief zijn op Twitter hechten veel waarde aan de groei van het aantal volgers. Een onderzoek van Georgia Tech University en The University of Michigan geeft inzicht in hoe meer volgers op Twitter bereikt kunnen worden. Het onderzoek werd 15 maanden uitgevoerd waarbij 500.000 tweets werden geanalyseerd. In dit artikel delen we de belangrijkste inzichten om meer volgers op Twitter te krijgen op basis van dit onderzoek.

Onderzoek: Meer volgers op Twitter krijgen

Gedurende het onderzoek werd data van meer dan 500 actieve Twitter-gebruikers onderzocht. Hierbij werden de volgende selectiecriteria gehanteerd:

  • Twitter-gebruikers die tweeten in het Engels;
  • Twitter-gebruikers die langer dan 30 dagen actief zijn op Twitter;
  • Twitter-gebruikers met minimaal 15 vrienden en 5 volgers.

 

Iedere drie maanden werd de groei van het aantal volgers geanalyseerd en gekoppeld aan de geplaatste tweets in die periode. De achtergrond en resultaten van dit onderzoek staan in het document ‘A Longitudinal Study of Follow Predictors on Twitter‘.

Uit het onderzoek komt naar voren dat er drie belangrijke factoren zijn om meer volgers op Twitter te krijgen:

  1. De overlap tussen het eigen Twitter-netwerk en het netwerk van je volgers op Twitter;.
  2. De mate waarin de eigen tweets worden geretweet binnen een bepaalde periode;
  3. De rijkheid van de informatie die je deelt in tweets.
    Dit is in het onderzoek gemeten door het ratio van tweets met daarin een link, een Retweet (RT), een aangepaste tweet (MT wat staat voor modified tweet) of een bronvermelding via wie je iets hebt vernomen (hat tip) te vergelijken ten opzichte van het totale aantal tweets.

Uit het onderzoek zijn ook drie factoren naar voren gekomen die van negatieve invloed zijn bij het krijgen van meer volgers op Twitter:

  1. Negatieve meningen en emoties delen in tweets;
  2. Gebruik van hashtags ontmoedigt bestaande volgers meer dan dat het nieuwe volgers aantrekt;
  3. Tweets die alleen maar gaan over jezelf, het bedrijf of de organisatie.

In het algemeen werd op basis van het onderzoek duidelijk dat de structuur van het netwerk net zo belangrijk is als de inhoud van de berichten die gedeeld worden in de geplaatste tweets.

Infographic: Meer volgers op Twitter

De Amerikaanse website Business Insider heeft op basis van het onderzoek onderstaande grafiek gemaakt met de belangrijkste inzichten en invloeden om meer volgers op Twitter te krijgen.

Meer artikelen over meer volgers op Twitter krijgen

De Nederlandse Social Media Academie schrijft met regelmaat artikelen over het krijgen van meer volgers op Twitter. De onderstaande, recent verschenen, artikelen kunnen helpen bij het krijgen van meer volgers op Twitter.

Wil je meer uit de mogelijkheden halen voor social media voor jouw bedrijf of organisatie? Het is ook mogelijk om de Nederlandse Social Media Academie in te huren voor speciale maatwerk Twitter trainingen of workshops.

Bron afbeelding: Garoeda.eu