Waarde van Promoted Trends onderzocht

De waarde van promoted trendsHet is sinds drie jaar mogelijk om te adverteren op Twitter aan de hand van Promoted Trends. Promoted Trends zijn advertenties die worden getoond in de lijst van trending topics op Twitter. Twitter deed onderzoek naar de impact van Promoted Trends voor adverteerders en marketeers. In dit artikel een overzicht met de belangrijkste resultaten en inzichten uit dit onderzoek naar Promoted Trends.

De waarde van Promoted Trends

Twitter onderzocht 35 willekeurig geselecteerde Promoted Trends-campagnes in 2012 en 2013. Per Promoted Trends campagne werd ook gekeken naar de sector van de adverteerder, de doelstelling van de campagne en op welke dagen de campagne werd getoond. Op basis van het onderzoek zijn de volgende belangrijkste inzichten en resultaten beschreven:

  1. Twitter Promoted Trends stimuleren conversaties over merken
    Promoted Trends blijken adverteerders te helpen om nieuwe conversaties te stimuleren over hun merk. Tot 14 dagen na een Promoted Trend campagne praten Twitter-gebruikers tot 22% meer over een specifieke adverteerder in vergelijking tot de periode van twee weken voorafgaande aan de campagne. Daarnaast was er een toename van 30% in de zichtbaarheid van merken in tweets met een positief sentiment. Ook waren er 32% meer retweets met daarin de naam van het merk vermeld;
  2. Promoted Trends hebben veel impact aan het begin van een verkoopfunnel;
    Adverteerders die zich specifiek richten op leadgeneratie en het verkopen van producten kunnen Promoted Trends goed inzetten voor de bewustwording van een merk, product of dienst. Uit de Promoted Trend campagnes komt naar voren dat Twitter-gebruikers 151% meer genegen zijn om te tweeten over een merk en hun overwegingen om het product of dienst aan te schaffen. Ook het uiten van de koopintentie van een product/dienst steeg met 19% en de daadwerkelijke aanschaf steeg met 33%;
  3. Promoted Trends hebben impact op langere termijn
    Door te variëren met de periode en de lengte van de periode in het onderzoek was het mogelijk om te bepalen of Promoted Trends ook impact hebben op de langere termijn. Promoted Trends hebben de grootste impact op de dag van een campagne zelf (73% toename in de zichtbaarheid van het merk en dat het genoemd wordt door Twitter-gebruikers).  Echter tot drie weken na een Promoted Trends campagne ondervonden adverteerders nog voordeel van de campagne met 20% betere zichtbaarheid van het merk in tweets, 22% in toename van het positief sentiment over het merk en 10% in toename van het aantal retweets.

Het Twitter-onderzoek laat zien dat Promoted Trends bijdragen aan een verhoogde merkzichtbaarheid en meer omarming door merkambassadeurs, een hogere koopintentie en een langere termijn impact als het gaat om mond-tot-mond reclame (earned media).

Twitter infographic: De waarde van Promoted Trends

In de onderstaande infographic van Twitter is een overzicht te vinden van de resultaten uit het onderzoek naar de waarde van Promoted Tweets:

Onderzoek naar de waarde van Promoted Trends

Meer lezen over adverteren op Twitter?

Eerder schreef de Nederlandse Social Media Academie de volgende artikelen over de mogelijkheden van het adverteren op Twitter: