28-12-2012 / Martijn Baten
2012 was het jaar, dat Facebook de magische mijlpaal bereikte van 1 miljard gebruikers die gebruik maken van het sociale netwerk. Ook introduceerde Facebook begin dit jaar nieuwe bedrijfspagina’s, zette het meer in op mobiele gebruikers en ging Facebook naar de beurs. In dit artikel staan dertig wetenswaardigheden over Facebook in 2012 op een rij. Uiteraard zullen we in 2013 ook weer schrijven over alle ontwikkelingen van en rond Facebook op deze site.
- Sinds 24 September 2012 heeft Facebook meer dan 1 miljard actieve gebruikers met een profiel (bron: newsroom.fb.com);
- Meer dan 7.469.900 Nederlanders hebben een profiel op Facebook (bron: Socialbakers.com);
- De grootste leeftijdsgroep op Facebook in Nederland is tussen 25-34 jaar (23 procent) (bron: socialbakers.com);
- Op Facebook zijn er iets meer Nederlandse vrouwen (52 procent) dan mannen (48 procent) te vinden (bron: Yes2Web);
- In Nederland wordt 43 miljoen uur per maand gebruik gemaakt van Facebook (bron: Multiscope);
- 955 miljoen mensen maken maandelijks gebruik van Facebook waarvan 58 procent dagelijks terugkomt op de site (bron: Facebook Marketing);
- Facebook heeft in Nederland een naamsbekendheid onder 92 procent van de Nederlandse internetgebruikers (bron: Multiscope);
- Facebook heeft 600 miljoen mobiele gebruikers (bron: newsroom.fb.com);
- 25% van de Facebook gebruikers kijkt nooit naar de eigen privacyinstellingen (bron: prdaily.com);
- De gemiddelde Facebook-gebruiker heeft 130 vrienden (bron: prdaily.com);
- Facebook is, na e-mail, het belangrijkste online kanaal waar links worden gedeeld. Ruim 19 procent van de content die wordt gedeeld, wordt gedeeld via Facebook (bron: 33Across);
- 6 uur en 35 minuten wordt er wereldwijd per Facebook gebruiker maandelijks besteed aan het sociale netwerk. Dat is bijna het dubbele van de tijd die aan Google wordt besteed (bron: Facebook Marketing);
- Dagelijks wordt er 3,2 miljard keer gereageerd of ‘geliked’ door gebruikers op Facebook (bron: Facebook Marketing);
- Meer dan 300 miljoen foto’s worden dagelijks geupload naar Facebook (bron: Gizmodo);
- Facebook heeft sinds September 2012 meer dan 219 miljard foto’s op het sociale netwerk (bron: newsroom.fb.com);
- 50% van de Facebook bedrijfspagina’s hebben minder dan 300 fans (bron: recommend.ly);
- Er zijn 13 miljoen lokale Facebook bedrijfspagina’s waarvan er 8 miljoen maandelijks actief zijn (bron: insidefacebook.com);
- De categorie ‘Plaatselijk bedrijf’ is de grootste categorie in Nederland die gebruikt wordt voor Facebook bedrijfspagina’s (8 procent), naast negen anderen die door meer van de helft van de Nederlandse bedrijfspagina’s gebruikt worden (bron: Yes2Web);
- 70,1% van de Facebook bedrijfspagina’s wordt minder dan 1 keer per maand bijgewerkt (bron: recommend.ly);
- Gemiddeld 6 procent van de fans van een Facebook bedrijfspagina heeft op geplaatste statusupdates gereageerd of geliked (bron: NapkinLabs);
- Gemiddeld wordt 44 procent van de prikbordberichten van fans geplaatst in de avond, ‘s nachts of in het weekend (bron: SocialEmbassy);
- 19% van de fans van een Facebook bedrijfspagina komen vanaf mobiel (bron: PageLever);
- 40 procent van de tijd die gebruikers besteden aan Facebook wordt besteed in het nieuwsoverzicht (bron: comScore Power of Like 2);
- Sinds 2010 zijn er meer dan 17 miljard Facebook statusupdates geplaatst die zijn gekoppeld aan een locatie (bron: newsroom.fb.com);
- Fans volgen een merk op Facebook vanwege kortingsacties (34 procent), gratis weggeef acties (21 procent) of omdat zij loyaal zijn aan het merk (14 procent) (bron: Lab42);
-
Advertenties op Facebook leveren meer clicks op bij mannen dan vrouwen. 60 procent van de clicks op Facebook advertenties is afkomstig van mannen (bron: Resolution Media);
- 300.000 Facebook bedrijfspagina’s hebben gebruik gemaakt van ‘gepromote berichten’ om hun content beter zichtbaar te maken binnen Facebook (bron: insidefacebook.com);
- Gesponsorde verslagen leveren 53% meer interactie op dan standaard Facebook advertenties (bron: TBG Digital);
- Het aantal keren dat op een link wordt geklikt in een Facebook advertenties is toegenomen met 11 procent in vergelijking met 2011 (bron: TBG Digital);
- 48% van de Nederlandse bedrijven die social media gebruiken, gebruikt Facebook voor B2B Marketing (bron: spotONvision).
In 2013 starten met een Facebook bedrijfspagina?
Wil je in het nieuwe jaar aan de slag met een Facebook bedrijfspagina voor je bedrijf? De NSMA praktijkgidsen ‘Facebook bedrijfspagina maken‘ en ‘Facebook bedrijfspagina gevorderden‘ kunnen je helpen bij het stapsgewijs opzetten van en meer halen uit een bedrijfspagina op Facebook. In de praktijkgidsen worden je praktische tips en tricks gegeven om je te helpen bij het kiezen van een goede aanpak op Facebook. Aanschaffen van de praktijkgidsen kan via onze webshop.