10 tips voor Facebook bedrijfspagina’s updates

10 tips voor updates op FacebookHet plaatsen van de perfecte update op Facebook is een uitdaging waar veel beheerders van Facebook bedrijfspagina’s zich aan wagen. Beheerders plaatsen status updates met vaak als doel om voor interactie zorgen en het bereik te vergroten. Wie op Facebook updates wil plaatsen kan rekening houden met verschillende tactieken waardoor updates beter opvallen. In dit artikel staan 10 tips op een rij die helpen om meer resultaat te behalen bij het plaatsen van updates op Facebook bedrijfspagina’s.

10 tips voor Facebook bedrijfspagina’s updates

1. Houd updates positief: Het gebruiken van een positieve ‘toon’ in de berichten die op Facebook worden geplaatst, is voor lezers meer uitnodigend om de update te delen. Negatieve of controversiële berichten kunnen fans doen besluiten om de pagina te ontvolgen.

2. Maak updates informatief door het geven van tips of het gebruik van links: Het delen van relevante en interessantie informatie waarin fans geïnteresseerd zijn, helpt om het delen van updates te stimuleren. Relevante informatie kun je delen in de update zelf of door middel van links naar externe websites. Deze worden dan met een voorvertoning toegevoegd aan de update zelf. Om inzichtelijk te krijgen hoe vaak er op een link wordt geklikt, kun je gebruik maken van diensten als bit.ly.

3. Gebruik altijd afbeeldingen: Uit de vele studies die er zijn blijkt dat afbeeldingen zorgen voor de meeste interactie op updates van  Facebook bedrijfspagina’s. De beste afmeting voor afbeeldingen in Facebook status updates is 800 x 600 pixels. Zie ook het artikel: ‘Formaten van social media afbeeldingen op een rij‘. Wie de bekendheid van het merk wil vergroten, kan in elke afbeelding het eigen logo plaatsen zodat het voor fans en vrienden van fans duideljk is wie de afzender is.

4. Optimaliseer updates voor mobiel: Het mobiele gebruik van Facebook is groot. Het is vanwege het grote mobiele gebruik van Facebook aan te raden om updates voor mobiele gebruikers te optimaliseren. Hou met mobiele Facebook gebruikers rekening door simpele afbeeldingen te gebruiken bij de updates die je plaatst. Hiermee is het eenvoudiger voor fans om de update te bekijken, deze leuk te vinden of te delen.

5. Bedank en beloon je fans: Fans van je Facebook bedrijfspagina vormen een community die geinteresserd zijn in het bedrijf. Om hen continu onderdeel te laten zijn van deze community kun je fans belonen en bedanken voor hun bijdrage. Plaats bijvoorbeeld een exclusieve aanbieding op Facebook die fans kunnen delen met hun vrienden. Zo zorg je niet alleen voor een versterkt communitygevoel, maar kan het ook bijdragen aan de bedrijfsresultaten.

6. Reageer altijd op berichten van fans: Naast updates zelf zijn reacties van fans ook belangrijk. Betrek fans bij het bedrijf door op hun berichten te reageren. Dit betekent ook het reageren op negatieve berichten en feedback. Verwijder ze niet, maar geef aan hun inzichten te gebruiken ter verbetering.

7. Stimuleer interactie via updates: Stimuleer de interactie van fans op updates door gebruik te maken van verschillende tacktieken. Plaats bijvoorbeeld een meerkeuzevraag, laat fans een zin afmaken of een afbeelding beschrijven in drie woorden. Zie voor meer tips het artikel: ‘10 tips voor Facebook updates die interactie stimuleren‘.

8. Plaats 5 tot 10 updates in de week: Consistente zichtbaarheid op Facebook is belangrijk om onder de aandacht te komen van fans.  Vertoning van updates in het Facebook nieuwsoverizcht is onder andere afhankelijk van de interactie die fans op de updates hebben. Het bereik van Facebook bedrijfspagina’s is daarnaast gedaald in de afgelopen maanden. Daarom is het aan te bevelen om tussen 5 en 10 updates per week te plaatsen. Hiermee zorg je ervoor dat op meerdere momenten door de week heen updates getoond kunnen worden aan fans.

9. Feedback vragen aan fans: Fans op Facebook kunnen inzicht geven in ervaringen met het bedrijf en producten en diensten die het bedrijf levert. Maak gebruik van deze kand door fans te vragen naar hun ervaringen. Zie de fans van de pagina niet alleen als volgers, maar ook als ervardingsdeskundigen waar van geleerd kan worden.

10. Zorg voor een consistente tone-of voice: Door consistent in dezelfde stijl berichten op Facebook te plaatsen wordt dit voor fans herkenbaar en geeft dat het merk meer waarde en versterkt het merk.

Infographic: How to post on Facebook

Onderstaande infographic van het bureau Social Research Strategies zet de tien tips uit dit artikel overzichtelijk op een rij:

10 tips voor updates op Facebook bedrijfspagina's

Meer tips voor updates op een Facebook bedrijfspagina?

De Nederlandse Social Media Academie schrijft met enige regelmaat over het plaatsen van updates op Facebook bedrijfspagina’s. Onderstaande artikelen geven meer tips voor het plaatsen van effectieve updates op Facebook: