14-02-2013 / Stefan Mooren

LinkedIn - 200 miljoen ledenEen goede vindbaarheid op LinkedIn kan positief zijn voor professionals die het online sociale netwerk gebruiken voor zakelijke doeleinden. Denk hierbij aan netwerken of de zoektocht naar werk. Momenteel wordt LinkedIn door ruim 200 miljoen professionals gebruikt en de ambitie is dat dit de komende jaren zal doorgroeien. Een goede vindbaarheid is om deze reden steeds lastiger te realiseren omdat ook het aantal zoekresultaten bij een gemiddelde zoekopdracht toeneemt.

5,7 miljard zoekopdrachten op LinkedIn

Het afgelopen jaar zijn er 5,7 miljard zoekopdrachten uitgevoerd op LinkedIn. Vorige week voerde LinkedIn in het kader hiervan een PR stunt uit die het belang van goede vindbaarheid benadrukt. Door middel van een e-mail ontvingen LinkedIn-gebruikers het bericht dat ze binnen een bepaald percentage vielen van de meest bekeken profielen. Deze berichten werden met name via Twitter massaal gedeeld. De manier waarop de percentages zijn gecalculeerd is vooralsnog niet bekend, maar gezien het grote aantal mensen dat een dergelijk bericht ontving, zijn de percentages waarschijnlijk vrij ruim genomen.

LinkedIn - vindbaarheid - felicitatie

13 SEO tips voor LinkedIn profielen

De website Inbound Marketing Agents.com heeft in een artikel 13 SEO tips voor betere vindbaarheid op LinkedIn op een rij gezet. Deze tips zijn hieronder kort omschreven:

  1. Aangepaste links: Het is mogelijk om maximaal drie links toe te voegen aan een LinkedIn profiel. Bij de standaard instelling worden deze links weergegeven met standaard namen als ‘Company website’ en ‘Blog’. Het is echter ook mogelijk om deze links handmatig een naam te geven wat de vindbaarheid ten goede komt (bijvoorbeeld de naam van de website of blog). 
  2. Compleet profiel: Een compleet profiel zal ervoor zorgen dat deze sneller wordt opgepikt door de zoekfunctie van LinkedIn. Vul daarom alle onderdelen zo volledig mogelijk in.
  3. Specifieke werktitels: Houdt bij het formuleren van de werktitels rekening met de trefwoorden waarop het profiel gevonden moet worden. Te algemene werktitels (zoals ‘management’) kunnen ervoor zorgen dat het profiel moeilijk vindbaar is voor specifiekere zoekopdrachten.
  4. Relevante LinkedIn groepen: Door actief te zijn in LinkedIn Groepen, worden de titels van deze groepen zichtbaar op het profiel. Relevante groepen in relatie tot de zoekopdracht waarmee het profiel gevonden, kunnen de vindbaarheid vergroten.
  5. Groot netwerk: Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert op LinkedIn, worden de zoekresultaten in eerste instantie gerangschikt op basis van eerste-, tweede- of derdegraads connecties. Een groot netwerk vergroot dus de kans dat het profiel hoog in zoekresultaten eindigt.
  6. Optimale informatie: Het is mogelijk om extra informatie toe te voegen aan onderdelen als opleiding en werk. Door bij het formuleren van de informatie rekening te houden met alle steekwoorden waarop het profiel gevonden moet worden, wordt de vindbaarheid vergroot.
  7. Persoonlijke URL: Een gepersonaliseerde URL zorgt niet direct voor een betere vindbaarheid binnen LinkedIn. Wel wordt het profiel beter vindbaar via externe zoekmachines zoals Google.
  8. Steekwoorden in balans: Het heeft voor de vindbaarheid geen zin om één specifiek steekwoord bovengemiddeld vaak terug te laten komen op een LinkedIn profiel. Het is verstandiger om na te denken welke secundaire steekwoorden er gebruikt kunnen worden in combinatie met het belangrijkste steekwoord. Probeer hierbij ook te voor de hand liggende steekwoorden te vermijden.
  9. Promotie: Door het LinkedIn profiel op verschillende online locaties te promoten (bijvoorbeeld: Facebook, Slideshare of Google+), komen er inkomende links binnen. Dit heeft een positief effect op de vindbaarheid.
  10. Aanbevelingen: Alhoewel het niet officieel is bevestigd, stellen sommige SEO kenners dat minstens tien aanbevelingen ervoor zorgen dat LinkedIn profielen beter vindbaar zijn.
  11. Volledigheid: Hoe meer informatie er op een LinkedIn profiel is te vinden, des te groter is de kans dat profiel opvalt bij een breed aantal zoekopdrachten. Maak om deze reden volledig gebruik van alle mogelijkheden zoals het toevoegen van vaardigheden en andere prestaties.
  12. Content: Deel zoveel mogelijk content via het profiel dat relevant is voor de zoekopdrachten waarbij het profiel gevonden moet worden. Houd er wel rekening mee dat sommige connecties liever niet overspoeld willen worden met een stroom aan content.
  13. Endorsements: Alhoewel LinkedIn Endorsements nog weinig impact hebben op de vindbaarheid binnen LinkedIn of zoekmachines zoals Google, gaan er geruchten dat dit in de nabije toekomst wel zo zal zijn. In dit geval is het voor de vindbaarheid gunstig om endorsements te hebben voor relevante vaardigheden waarmee het profiel gevonden moet worden.

Bron: Inbound Marketing Agents