24-02-2017 / Martijn Baten

Facebook biedt adverteerders de mogelijkheid om op een gebruiksvriendelijke manier advertentiecampagnes te testen op effectiviteit. Door middel van a/b-tests, ook wel splittesten genoemd, kunnen adverteerders onderzoeken welke variabelen invloed hebben op het succes van een Facebook advertentiecampagne. De nieuwe tool van het online sociale netwerk maakt het voor adverteerders gemakkelijker om vanaf de start van een campagne een a/b test op te zetten. In dit artikel wordt uitgelegd hoe adverteerders gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die Facebook biedt voor het A/B testen met Facebook advertentiecampagnes.

A/B testen met Facebook advertentiecampagnes

Een a/b test helpt adverteerders bij het krijgen van inzichten in welke elementen van een Facebook advertentie de prestaties van een advertentiecampagne beïnvloeden. Door het testen van verschillende versies van een advertentie, kunnen adverteerders ontdekken welke versies van een advertentie beter werken om zo campagnes optimaliseren. Ook kunnen adverteerders ontdekken welke doelgroepen beter reageren op een advertentie of welke weergaveoptimaliseringen (bijvoorbeeld conversies versus klikken op links) betere resultaten opleveren.

A-b-tests op Facebook

Het splittesten van een Facebook advertentiecampagne werkt als volgt:

  • Een a/b-test verdeelt de doelgroep in willekeurige, niet-overlappende doelgroepen die advertentiesets te zien krijgen met identiek advertentiemateriaal. Hierdoor wordt de test op betrouwbare manier uitgevoerd en krijgt iedere advertentieset dezelfde kansen in de advertentieveiling.
  • Iedere advertentieset die wordt getest, verschilt aan de hand van een variabele. Dit kunnen verschillende doelgroeptypen, plaatsingen of weergaveoptimaliseringen zijn. De advertenties die zijn aangemaakt, worden gekopieerd. Alleen de gekozen variabele verandert.
  • Voor de beste resultaten uit a/b-tests, kan  één variabele tegelijkertijd worden getest.
  • De a/b-test wordt gebaseerd op personen (profielen van gebruikers), niet op cookies, en verzamelt resultaten voor verschillende apparaten. Dit is prettig wanneer meerdere personen via dezelfde browser van Facebook gebruik maken.
  • De prestatie van iedere advertentieset wordt gemeten op basis van de gekozen doelstelling. De advertentieset met de beste prestatie, is de winnaar van de test. Zodra de test is afgerond, wordt een e-mail met de resultaten van de test verzonden.

Adverteerders die willen starten met een a/b-test kunnen dit doen voor drie verschillende zakelijke doelstellingen:

  • Online conversies stimuleren (Websiteconversies);
  • App installaties genereren (Mobiele app-installaties);
  • Leads verzamelen (Leads genereren).

Een Facebook a-b-test maken

Binnen deze drie doelstellingen kunnen adverteerders een a/b-test uitvoeren om de volgende variabelen te testen. Er kan slechts één variabele tegelijkertijd worden getest:

  • Doelgroep;
  • Weergaveoptimalisering;
  • Plaatsingen.

Variabele Facebook a-b-test

 

Het opzetten van a/b-tests is beschikbaar voor de meeste adverteerders via zowel het advertentiebeheer, als via de Power Editor. Adverteerders die meer ondersteuning zoeken bij het a/b testen van Facebook advertentiecampagnes kunnen het Facebook helpcentrum raadplegen.

Meer tips & tricks voor Facebook advertentiecampagnes

De Nederlandse Social Media Academie schrijft regelmatig over adverteren op Facebook. De volgende tips & tricks kunnen adverteerders op weg helpen bij het opzetten van Facebook advertentiecampagnes: