02-12-2016 / Martijn Baten

Ongepubliceerde advertentieberichten op Facebook stellen bedrijven in staat om een bericht gericht presenteren aan een specifieke doelgroep in het nieuwsoverzicht. Het inzetten van ongepubliceerde advertentieberichten is een praktische toepassing om verschillende teksten en afbeeldingen te testen zonder deze allemaal op een Facebook bedrijfspagina te plaatsen. In dit artikel wordt de werking van ongepubliceerde advertentieberichten op Facebook toegelicht.

Ongepubliceerde advertentieberichten op Facebook plaatsen

Een recent onderzoek door Track Maven laat zien dat er door bedrijven bijna twee keer zoveel wordt geïnvesteerd in ongepubliceerde advertentieberichten op Facebook dan het boosten van paginaberichten (zie onderstaande grafiek). Hoewel de investeringen in deze advertentievorm toeneemt, lijkt het boosten van paginaberichten niet persé effectiever voor het verkrijgen van interactie. Volgens het onderzoek leiden gepromote paginaberichten tot 643 interacties in vergelijking met 559 interacties op ongepubliceerde advertentieberichten.

investering-in-ongepubliceerde-facebook-berichten

Hoewel de interactie op ongepubliceerde advertentieberichten op Facebook niet significant hoger ligt, biedt de inzet ervan wel voordelen. Met behulp van deze advertentievorm kunnen marketeers A/B tests uitvoeren met verschillende versies van teksten en afbeeldingen, zonder fans van de Facebook bedrijfspagina hiermee in aanraking te laten komen. Naast het testen kunnen de berichten aan een specifieke doelgroep worden getoond. In plaats van een standaard paginabericht dat zichtbaar is voor iedereen die de bedrijfspagina bekijkt of volgt, kunnen ongepubliceerde advertentieberichten gebruik maken van alle advertentiemogelijkheden die Facebook biedt.

Het maken en plaatsen van ongepubliceerde advertentieberichten op Facebook kan via de Power Editor. Adverteerders die nog geen gebruik maken van de Facebook Power Editor vinden in dit artikel een uitleg. Maak gebruik van de mogelijkheden van ongepubliceerde advertentieberichten op Facebook door de volgende stappen te doorlopen:

Stap 1: Ga naar de Facebook advertentiemanager en kies in het menu onder Maken en beheren voor de optie Paginaberichten.

kies-voor-de-optie-paginaberichten

Stap 2: Op de pagina die verschijnt kies je de pagina waar vanuit je berichten wilt zichtbaar maken in het nieuwsoverzicht.

een-facebook-bedrijfspagina-kiezen

Stap 3: Kies vervolgens voor de optie Bericht maken. In het venster dat verschijnt kun je starten met het opstellen van het bericht. Voer de titel, tekst en andere gewenste informatie in. Hierna wordt je niet-gepubliceerde advertentiebericht weergegeven in de lijst met berichten. Ongepubliceerde advertentieberichten worden in de lijst gemarkeerd met een halve maan.

een-ongepubliceerd-advertentiebericht-opstellen

Stap 4: Wanner het bericht is gemaakt, kan deze vervolgens worden gebruikt in een advertentiecampagne op Facebook om gericht onder de aandacht van een specifieke doelgroep te brengen. In het artikel ‘Succesvolle Facebook advertenties maken‘ wordt uitgelegd hoe je een Facebook advertentiecampagne kunt opzetten.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.

Meer tips & tricks over adverteren op Facebook

De Nederlandse Social Media Academie schrijft regelmatig over adverteren op Facebook. De volgende tips & tricks verschenen eerder voor Facebook advertenties: