11-10-2013 / Martijn Baten

Facebook Edgerank

Wat is de aanleiding voor fans om een Facebook bedrijfspagina te volgen? Als Facebook bedrijfspagina beheerder kun je meer resultaat bereiken met een Facebook bedrijfspagina door te werken aan een goede waardepropositie. In het artikel ‘Waarom gebruikers een Facebook bedrijfspagina niet ‘liken’‘ werd eerder behandeld dat veel Facebook bedrijfspagina’s nog onvoldoende inspelen op de perceptie van fans. Aan de hand van een aantal te nemen stappen kun je werken aan een gerichte waardepropositie voor je fans.

Stappenplan voor het bepalen van een Facebook waardepropositie

Om aan de slag te gaan met het bepalen van een Facebook waardepropositie kun je jezelf (en het team dat zich bezighoudt met de Facebook activiteiten) de volgende vragen stellen:

  1. Wat willen fans van jou en het merk terugzien op Facebook?
  2. Waar praten fans graag over via social media?
  3. Wat kun je fans via de Facebook bedrijfspagina bieden dat nergens anders te vinden is?
  4. Kun je op de lange termijn consistent inspelen op wat fans willen?

Vervolgens kun je onderzoek doen onder fans om te weten te komen welke behoeftes zij op Facebook hebben die je met de Facebook bedrijfspagina zou kunnen vervullen. Hiervoor kun je aan de slag met de volgende stappen:

  1. Vraag aan je fans wat zij van jou en het merk zouden willen terugzien op Facebook. Plaats hiervoor bijvoorbeeld een poll op de Facebook bedrijfspagina of stel een open vraag waarop fans kunnen reageren.
  2. Observeer waar fans over spreken op Facebook en waarmee zij zich bezighouden. Kijk bijvoorbeeld eens naar updates die fans plaatsen op je bedrijfspagina, andere pagina’s die fans volgens, ontvangen privé berichten, etc. Probeer hieruit thema’s en onderwerpen te definiëren waar fans graag over spreken.
  3. Kijk nog eens naar de eerste vier vragen uit de bovenste lijst. Veranderen de inzichten uit het onderzoek de antwoorden op de vragen?

Wanneer je hebt bepaald op welke manier je waarde kunt toevoegen voor fans op Facebook, kun je dit in de praktijk brengen op de bedrijfspagina. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld het bieden van exclusieve content alleen voor fans, merkgedreven statusupdates en prijsacties. In het artikel ‘4 aandachtspunten voor een Facebook content plan‘ worden vier tips geboden om succesvol aan de slag te gaan met content voor een Facebook bedrijfspagina.

NSMA Praktijkgids Facebook bedrijfspagina gevorderden

Een levendige, aantrekkelijke en goed bezochte Facebook bedrijfspagina mede met behulp van Facebook toepassingenWil je leren hoe je kunt werken aan een effectieve Facebook bedrijfspagina? De ‘NSMA praktijkgids Facebook bedrijfspagina gevorderden‘ leert je om meer te halen uit Facebook en in het bijzonder een bedrijfspagina. Deze NSMA-praktijkgids biedt een overzichtelijk stappenplan om een goede aanpak te kiezen voor jouw Facebook bedrijfspagina in combinatie met toepassingen (Facebook applicaties). Na deze praktijkgids ben je in staat om de door jezelf geformuleerde doelen voor jouw Facebook pagina te realiseren. Koop de praktijkgids Facebook bedrijfspagina gevorderden in onze webshop.

Afbeelding: Flickr / Creative Commons / goiabarea