05-08-2013 / Ayman van Bregt

LinkedIn introduceert een nieuw overzicht met statistieken voor LinkedIn bedrijfspagina’s. Het online sociale netwerk voor professionals komt de laatste weken met veel nieuwe functies zoals ‘LinkedIn Sponsored Updates‘ voor bedrijfspagina’s. In dit artikel een uitleg over de nieuwe LinkedIn bedrijfspagina statistieken en welke mogelijkheden deze ‘analytics’ bieden. Ook wordt een korte handleiding linkedin bedrijfspagina statistieken gegeven met de betekenis van de verschillende bedrijfspagina ‘analytics’.

Uitleg LinkedIn bedrijfspagina statistieken

De LinkedIn bedrijfspagina statistieken helpen beheerders van bedrijfspagina’s om beter inzicht te krijgen in de activiteiten op de pagina. Tot voor kort was het alleen mogelijk om per geplaatste update het bereik te zien en de interactie. Een overzicht met een bundeling van alles updates was er nog niet. Het ‘analytics’ tabblad met LinkedIn bedrijfspagina statistieken bieden kort samengevat de volgende inzichten:

  • Achterhalen welke geplaatste updates op de LinkedIn bedrijfspagina goed gelezen worden en populair zijn qua interactie;
  • Filterfuncties om te filteren op specifieke trends per tijdseenheid;
  • Meer demografische inzichten en informatie over de volgers van de LinkedIn bedrijfspagina;
  • De groei van het aantal volgers van de LinkedIn bedrijfspagina benchmarken met vergelijkbare organisaties en merken.

 

Handleiding LinkedIn bedrijfspagina statistieken (analytics)

De nieuw toegevoegde LinkedIn bedrijfspagina statistieken zijn te bekijken door in het menu van de bedrijfspagina op ‘Analytics’ te klikken. Dit onderdeel is alleen zichtbaar indien je beheerder bent van de LinkedIn bedrijfspagina waarvan je de statistieken wilt bekijken.

Handleiding LinkedIn bedrijfspagina statistieken

De tab analytics van de LinkedIn bedrijfspagina geeft inzichten opgedeeld in twee secties, ‘Company Updates’ (inzicht over de geplaatste updates op de LinkedIn bedrijfspagina) en ‘Followers’ (inzicht in de volgers van de LinkedIn bedrijfspagina). De inzichten die geboden worden hieronder per onderdeel toegelicht.

Handleiding LinkedIn bedrijfspagina: Company Updates
De statistieken voor de updates van de LinkedIn bedrijfspagina zijn opgedeeld in drie onderwerpen; ‘Updates’, ‘Reach’ en ‘Engagement’ en geven de volgende inzichten:

  • Updates
    Een tabel met de meest recent geplaatste updates met de volgende onderdelen:- Preview – De eerste woorden van de update;
    – Date – De datum wanneer de update geplaatst werd;
    – Audience – Hierbij wordt aangegeven of de update gepubliceerd is voor alle volgers van de LinkedIn bedrijfspagina of een geselecteerd deel (targeted);
    – Sponsored – Bij de inzet van gesponsorde updates wordt getoond welke campagne is ingezet;
    – Impressions – Het aantal vertoningen van de update aan LinkedIn gebruikers;
    – Clicks – Het aantal kliks op de content, bedrijfsnaam of logo. Hier vallen de interacties zoals ‘shares’, ‘likes’ en reacties (comments) niet onder;
    – Interactions – Het aantal keer dat LinkedIn gebruikers gereageerd hebben op een geplaatste update in de vorm van een like, share (delen van een update) of een commect (reactie op een update);
    – Engagement % – Het engagement percentage wordt berekend door het aantal interacties met daarbij opgeteld het aantal kliks en nieuwe volgers gedeeld door het aantal impressies;
    – Followers Acquired – Het aantal nieuwe volgers dat de LinkdIn bedrijfspagina is gaan volgen als gevolg van een geplaatste update.
  • Reach
    Een grafiek met trendlijn die het aantal keer laat zien dat een update gezien is zowel via het ‘gratis’ bereik als met behulp van  gesponsorde updates.
  • Engagement
    Een grafiek die weergeeft hoe vaak volgers één van de volgende handelingen (of een combinatie hiervan) hebben gedaan: clicks, like, comment en share. De statistieken zijn zichtbaar voor het ‘gratis ‘bereik en gesponsorde updates.

 

Handleiding LinkedIn bedrijfspagina: Followers section
Het statistieken overzicht over volgers van de LinkedIn bedrijfspagina geeft inzicht in waar volgers vandaan komen, demografische informatie, trends en een benchmark met concurrenten en vergelijkbare merken en organisaties. De ‘Followers-statistieken’ zijn opgedeeld in de volgende vijf onderwerpen:

  • Type
    – Total – The volledige aantal volgers van de LinkedIn bedrijfspagina.
    – Organic – Het aantal volgers van de LinkedIn bedrijfspagina die zonder inzet van betaalde middelen de bedrijfspagina zijn gaan volgen.
    – Acquired – Het aantal volgers dat door middel van gesponsorde updates of betaalde LinkedIn advertenties de bedrijfspagina is gaan volgen;
  • Follower Sources
    Een overzicht van de top 5 bronnen (binnen LinkedIn) waar volgers van de LinkedIn bedrijfspagina vandaan komen. Bronnen die meegenomen worden zijn: de LinkedIn bedrijfspagina zelf, vacatures op LinkedIn, betaalde LinkedIn diensten, de resultaten uit zoekopdrachten en mobiele LinkedIn bronnen;
  • Follower Demographics
    Een overzicht van welke LinkedIn-gebruikers de LinkedIn bedrijfspagina volgen opgedeeld in demografische kenmerken zoals het functieniveau (bijvoorbeeld junior of senior), type functie, de grootte van het bedrijf waar de persoon werkzaam is, etcetera;
  • Follower Trends
    Een overzicht met een trendlijn hoe het aantal volgers van de LinkedIn bedrijfspagina zich heeft ontwikkeld;
  • How You Compare
    Het aantal volgers van de eigen LinkedIn bedrijfspagina vergeleken met andere merken en organisaties.

 

Handleiding LinkedIn bedrijfspagina maken

In de onderstaande LinkedIn-video wordt in 1 minuut uitgelegd wat de mogelijkheden zijn van LinkedIn bedrijfspagina statistieken. Delen van de video kan bijvoorbeeld handig zijn (samen met dit artikel) met collega’s om zo direct aan de slag te kunnen met de LinkedIn bedrijfspagina statistieken.

Meer leren over LinkedIn en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.