07-11-2014 / Martijn Baten

Facebook Like

Het verzamelen van Facebook likes via apps en tabbladen is vanaf nu niet meer toegestaan. In augustus kondigde Facebook aan dat het niet meer toestaat dat beheerders van Facebook bedrijfspagina’s fans verzamelen via apps en tabbladen. Deze week ging het aangepaste reglement in, maar is jouw Facebook bedrijfspagina wel klaar voor deze aanpassing? Op welke manieren is het nog wel toegestaan om likes te verkrijgen?

Verzamelen van Facebook likes verboden na aanpassing van reglement

Beheerders van Facebook bedrijfspagina’s die op dit moment gebruik maken van een app of tabblad om exclusieve content, kortingscodes of downloads aan te bieden in ruil voor een like, moeten vanaf nu de aanpassingen doorvoeren en hier per direct mee stoppen. Alle Facebook gebruikers moeten volgens de nieuwe regels alle content kunnen zien. Om te voorkomen dat je Facebook bedrijfspagina problemen ondervindt (zoals bijvoorbeeld het verwijderen van de pagina), is het raadzaam om alle tabbladen en apps die gebruik maken van deze tactiek te verwijderen of aan te passen. Je kunt apps en tabbladen op je bedrijfspagina eenvoudig zelf verwijderen via het ‘Instellingen’ gedeelte van je pagina.

Het stimuleren van groei op een Facebook bedrijfspagina hoeft natuurlijk niet te stoppen na het verdwijnen van de zogenoemde ‘like gates’. Door het ontwikkelen en delen van content die relevant is voor je fans, kun je met behulp van het Facebook nieuwsoverzicht Facebook likes verzamelen. In de volgende NSMA artikelen tref je tal van tips om hiermee aan de slag te gaan:

 

Het is ook nog steeds toegestaan om een ‘like en win’ actie te organiseren via updates op de pagina of het vragen om een ‘vind-ik-leuk’ via een update. In het artikel ‘Nieuwe regels voor acties op tijdlijn van Facebook bedrijfspagina’s‘ is meer te lezen over de regels over het organiseren van een like en win actie op Facebook.

Naast alternatieven voor het werken aan groei van je Facebook bedrijfspagina, kan het ook zinvol zijn om te kijken naar andere doelen om te realiseren met behulp van Facebook. Zo kan het interessant zijn om contactgegevens of demografische informatie te verzamelen met behulp van Facebook om te gebruiken voor zakelijke doeleinden. Een tabblad op een Facebook bedrijfspagina kan hierbij helpen om deze informatie te verzamelen. In de NSMA praktijkgids Facebook bedrijfspagina gevorderden tref je een uitleg die je stap voor stap helpt bij het effectiever inzetten van een Facebook bedrijfspagina die bijdraagt aan bedrijfsdoelstellingen.