11-05-2012 / Martijn Baten
De nieuwe Facebook bedrijfspagina’s bieden meer mogelijkheden om visueel te communiceren naar de bezoekers van je pagina. EyeTrackShop heeft in opdracht van de website Mashable onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen naar de nieuwe Facebook bedrijfspagina’s kijken. 30 mensen werden geobserveerd hoe zij voor en na de invoer van de nieuwe bedrijfspagina’s naar de pagina keken. De belangrijkste inzichten staan hieronder op een rij.
Omslagfoto trekt de meeste aandacht
Het onderzoek laat zien dat de ‘omslagfoto’ die breed zichtbaar is op de bedrijfspagina veruit de meeste aandacht trekt van een bezoeker. 100% van de onderzochte respondenten keken eerst naar de omslagfoto op de bedrijfspagina. Voorheen ging de meeste aandacht naar de statusupdates op de pagina. Nu is de omslagfoto een belangrijk middel geworden waarmee je de eerste indruk maakt op de Timeline van je Facebook bedrijfspagina.
Menu en profielfoto ook veel bekeken
Naast de omslagfoto trekt ook de kleinere profielfoto snel de aandacht van bezoekers. Het is dus niet alleen goed om aandacht te besteden aan de omslagfoto, maar ook aan de profielfoto. Sommige bedrijfspagina’s integreren beide afbeeldingen zelfs.
Het menu onder de omslagfoto is een onderdeel waar, naast de omslagfoto, door bezoekers veel naar wordt gekeken. De vier kleine afbeeldingen/iconen die het hoofdmenu vormen van de bedrijfspagina bieden de mogelijkheid om bezoekers van de Timeline naar een eigen landinsgpagina of onderdeel van de bedrijfspagina te sturen.
Bezoekers van de bedrijfspagina kijken ook naar informatie die onder de profielfoto wordt weergegeven, zoals locatie van de vestiging of een korte omschrijving van het bedrijf. Zorg er voor dat deze informatie actueel en kloppend is.
Statusupdates het minst bekeken
De statusupdates die het overgrote deel van de bedrijfspagina vormen trekken volgens het onderzoek de minste aandacht. Pas nadat bezoekers de omslagafbeelding, profielfoto en menu hebben bekeken, kijken zij naar de geplaatste content op de pagina. Nu hoeft dit geen grote gevolgen te hebben voor de zichtbaarheid van de statusupdates. Uit diverse onderzoeken blijkt dat fans de statusupdates voor het overgrote deel bekijken in hun eigen nieuwsoverzicht en niet op de tijdlijn van je bedrijfspagina.
Zo kijken mensen naar de bedrijfspagina’s
In onderstaande afbeeldingen kun je zien hoe de onderzochte mensen naar de bedrijfspagina’s kijken. Onderdelen die in het rood zijn aangemerkt laten zien waar de ogen van iemand direct op vallen wanneer de pagina wordt bezocht. Ook laten afbeeldingen onder andere zien in welke volgorde mensen naar onderdelen op de site kijken. Wil je meer lezen over het onderzoek van EyeTrackShop, bekijk dan het artikel op de site van Mashable. Eerder schreven we al over de manieren waarop mensen naar een Twitter en LinkedIn profiel kijken.
De impact van de nieuwe Facebook bedrijfspagina’s
Wil je meer weten over de gevolgen van de nieuwe Facebook bedrijfspagina’s? In het artikel ‘De impact van de nieuwe Facebook bedrijfspagina’s‘ kun je meer lezen over de gevolgen van de Timeline lay-out.