24-07-2015 / Martijn Baten

Facebook past meten van CPC aan voor adverteerders

Facebook past het beleid aan waarop de CPC (cost per click) bij advertenties wordt berekend. Adverteerders betalen met de aanpassingen alleen nog voor meetbaar webverkeer en geïnstalleerde applicaties. Voor interactie op een advertentie zoals likes, reacties en gedeelde berichten hoeft niet meer betaald te worden. In dit artikel wordt het nieuwe afrekenbeleid toegelicht.

Facebook past meten van CPC aan voor adverteerders

Facebook hanteerde tot heden als CPC-definitie; Elke klik die er wordt gedaan op een Facebook advertentie. Met een nieuwe aanpak wil Facebook zich meer richten op resultaten voor adverteerders. Hiermee volgt Facebook de benadering van Twitter dat al langer adverteerders helpt bij het nastreven van hun doelen op basis van het resultaat. Vanaf nu rekent Facebook alleen af voor klikken die leiden tot webverkeer naar een externe website, het drukken op call-to-action knoppen, het installeren van mobiele applicaties, het openen van de zogenoemde Facebook Canvas apps of het kijken van een video op een andere website zoals bijvoorbeeld YouTube of Vimeo.

Het nieuwe beleid zal adverteerders helpen om gerichter hun doelen te behalen en af te rekenen voor alleen hetgeen men wil bereiken. Facebook waarschuwt hierbij wel dat de kosten van advertenties zullen stijgen omdat, zo stelt Facebook, de advertenties van hogere waarde en relevantie zullen zijn.

Het is onbekend wanneer Facebook de nieuwe CPC tarieven voor adverteerders toegankelijk maakt. Adverteerders die gebruik maken van de Facebook Ads Manager of Facebook Power Editor zullen een melding ontvangen wanneer de aanpassing wordt gedaan.

Meer tips voor Facebook adverteren

De Nederlandse Social Media Academie schrijft regelmatig over adverteren op Facebook. De volgende tips & tricks verschenen eerder voor Facebook advertenties: