04-05-2018 / Martijn Baten
Verwijder binnenkort persoonlijk surfgedrag op Facebook
Adverteerders kunnen op Facebook gebruik maken van de zogenoemde Facebook Pixel of de Like-knop installeren op hun website. Hiermee kunnen gebruikers online worden gevolgd door Facebook en kunnen adverteerders gerichter hun advertenties weergeven. Gebruikers kunnen nu straks met Clear History zelf zien vanaf welke websites surfgedrag wordt verzameld en het persoonlijk surfgedrag op Facebook verwijderen. Tijdens de ontwikkelaarsconferentie F8 waarschuwt Mark Zuckerberg wel dat de gebruikerservaring door het verwijderen van deze data mogelijk als minder ervaren kan worden. Het online sociale netwerk baseert onder meer de samenstelling van het Facebook nieuwsoverzicht en dus ook advertenties op basis van het surfgedrag.
Voor de ontwikkeling van Clear History werkt Facebook op dit moment samen met privacy professionals, academici, beleidsmakers en regulators om zo een tool te ontwikkelen met de juiste functies voor controle over de privacy. Het is op dit moment nog onduidelijk wanneer de tool wordt gelanceerd. Dit zou binnen enkele maanden moeten zijn.
Gebruikers die hun Facebook zoekgeschiendenis willen wissen, kunnen dit al een geruime tijd via de uitleg in dit artikel. In dit artikel worden daarnaast de andere maatregelen toegelicht die Facebook heeft geïntroduceerd sinds het privacyschandaal om de privacy van gebruikers beter te waarborgen.
Dating op Facebook
Geen stagnatie in groei op Facebook
Ondanks het dataschandaal met Cambridge Analytica, is het gebruik van Facebook niet afgenomen de laatste tijd en zelfs verder gegroeid. Uit de laatste kwartaalcijfers van Facebook over het eerste kwartaal van 2018 blijkt dat het online sociale netwerk 1,449 miljard dagelijkse actieve gebruikers heeft. Dit is een groei van 3,42 procent ten opzichte van het vorige kwartaal (Q4 2017). Daarnaast groeide Facebook tot 2,196 miljard maandelijks actieve gebruikers, een groei van 3,14 procent. Zowel de dagelijkse als maandelijkse gebruikers van Facebook zijn 13 procent gegroeid in een jaar tijd, wat laat zien dat er voorlopig geen tekenen zijn van stagnatie of problemen.
WhatsApp Status heeft meer dan 450 miljoen gebruikers
Ook voor WhatsApp introduceert Facebook nieuwe functies. De stories-dienst van WhatsApp, WhatsApp Status, wordt inmiddels door meer dan 450 miljoen dagelijkse actieve gebruikers gebruikt. Dat is twee keer het aantal gebruikers van Snapchat, de grootste concurrent van Facebook op het gebied van stories waarmee het al enige tijd minder goed gaat. Het is ook de reden waarom Facebook aangeeft meer te willen investeren in Stories, zoals het dat ook op Instagram doet. Personen verschuiven al geruime tijd van het bekijken van berichten in het nieuwsoverzicht naar het bekijken van individuele stories. Facebook wil deze contentvorm ook een primair onderdeel maken van de advertentie-inkomsten en meer investeren in de ontwikkeling ervan. WhatsApp wordt nu uitgebreid met een Stickers functionaliteit en videogroepsgesprekken. Daarnaast gaat WhatsApp voor bedrijven verder worden ontwikkeld zodat het beter aansluit op de behoefte van grotere merken en media.
Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!
De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.