04-05-2018 / Martijn Baten
Facebook introduceert binnenkort een tool (Clear history) als hulpmiddel voor gebruikers om inzicht te krijgen in de data die Facebook heeft verzameld via websites en apps die wordt ingezet voor advertentiemogelijkheden. Via de tool kunnen gebruikers straks hun persoonlijk surfgedrag op Facebook verwijderen, vergelijkbaar met het verwijderen van cookies uit de webbrowser. Het is één van de nieuwe aankondigingen die Facebook heeft gedaan tijdens de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie F8. In dit artikel staan een aantal van de nieuwe aankondigingen op een rij.

Verwijder binnenkort persoonlijk surfgedrag op Facebook

Adverteerders kunnen op Facebook gebruik maken van de zogenoemde Facebook Pixel of de Like-knop installeren op hun website. Hiermee kunnen gebruikers online worden gevolgd door Facebook en kunnen adverteerders gerichter hun advertenties weergeven. Gebruikers kunnen nu straks met Clear History zelf zien vanaf welke websites surfgedrag wordt verzameld en het persoonlijk surfgedrag op Facebook verwijderen. Tijdens de ontwikkelaarsconferentie F8 waarschuwt Mark Zuckerberg wel dat de gebruikerservaring door het verwijderen van deze data mogelijk als minder ervaren kan worden. Het online sociale netwerk baseert onder meer de samenstelling van het Facebook nieuwsoverzicht en dus ook advertenties op basis van het surfgedrag.

Facebook Clear History

Voor de ontwikkeling van Clear History werkt Facebook op dit moment samen met privacy professionals, academici, beleidsmakers en regulators om zo een tool te ontwikkelen met de juiste functies voor controle over de privacy. Het is op dit moment nog onduidelijk wanneer de tool wordt gelanceerd. Dit zou binnen enkele maanden moeten zijn.

Gebruikers die hun Facebook zoekgeschiendenis willen wissen, kunnen dit al een geruime tijd via de uitleg in dit artikel. In dit artikel worden daarnaast de andere maatregelen toegelicht die Facebook heeft geïntroduceerd sinds het privacyschandaal om de privacy van gebruikers beter te waarborgen.

Dating op Facebook

Naast nieuwe privacyinstellingen komt Facebook met een functie voor gebruikers die willen daten. Gebruikers kunnen er straks voor kiezen om een datingprofiel aan te maken dat is te zien voor niet-bevriende personen die ook een vergelijkbaar datingprofiel hebben aangemaakt. Met het profiel kunnen personen worden gekoppeld via persoonlijke voorkeuren en interesses. Personen kunnen elkaar ook ontdekken via groepen en evenementen, waarmee ze middels een aanleiding met elkaar in contact kunnen komen. Alle activiteiten in de dating-modus worden niet gedeeld met vrienden. Het is nog niet bekend wanneer de optie beschikbaar zal worden gemaakt. Dit zal volgens Facebook pas later dit jaar zijn.

Daiting op Facebook

Geen stagnatie in groei op Facebook

Ondanks het dataschandaal met Cambridge Analytica, is het gebruik van Facebook niet afgenomen de laatste tijd en zelfs verder gegroeid. Uit de laatste kwartaalcijfers van Facebook over het eerste kwartaal van 2018 blijkt dat het online sociale netwerk 1,449 miljard dagelijkse actieve gebruikers heeft. Dit is een groei van 3,42 procent ten opzichte van het vorige kwartaal (Q4 2017). Daarnaast groeide Facebook tot 2,196 miljard maandelijks actieve gebruikers, een groei van 3,14 procent. Zowel de dagelijkse als maandelijkse gebruikers van Facebook zijn 13 procent gegroeid in een jaar tijd, wat laat zien dat er voorlopig geen tekenen zijn van stagnatie of problemen.

Dagelijkse Actieve Gebruikers Facebook Q1 2018

WhatsApp Status heeft meer dan 450 miljoen gebruikers

Ook voor WhatsApp introduceert Facebook nieuwe functies. De stories-dienst van WhatsApp, WhatsApp Status, wordt inmiddels door meer dan 450 miljoen dagelijkse actieve gebruikers gebruikt. Dat is twee keer het aantal gebruikers van Snapchat, de grootste concurrent van Facebook op het gebied van stories waarmee het al enige tijd minder goed gaat. Het is ook de reden waarom Facebook aangeeft meer te willen investeren in Stories, zoals het dat ook op Instagram doet. Personen verschuiven al geruime tijd van het bekijken van berichten in het nieuwsoverzicht naar het bekijken van individuele stories. Facebook wil deze contentvorm ook een primair onderdeel maken van de advertentie-inkomsten en meer investeren in de ontwikkeling ervan. WhatsApp wordt nu uitgebreid met een Stickers functionaliteit en videogroepsgesprekken. Daarnaast gaat WhatsApp voor bedrijven verder worden ontwikkeld zodat het beter aansluit op de behoefte van grotere merken en media.

WhatsApp stickers

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.