Tips voor bijgewerkte social media accounts van bedrijven

Het digitale landschap verandert continu. Het is daarom raadzaam om met regelmaat de verschillende social media accounts van de organisatie in kaart te brengen en waar nodig op te schonen. Ook al post je regelmatig, houd je de trends en ontwikkelingen bij en trekken je berichten veel interactie, er zijn vaak verbeterpunten te vinden. In dit artikel worden tips gegeven voor bijgewerkte social media accounts van bedrijven op Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en YouTube.

Tips voor bijgewerkte social media accounts van bedrijven

Hieronder worden voor Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en YouTube afzonderlijk verschillende tips en adviezen gegeven voor bijgewerkte social media accounts van bedrijven:

Facebook

  • Verander de omslagafbeelding op een Facebook bedrijfspagina
    De omslagafbeelding is het eerste wat bezoekers zien wanneer zij op een Facebook bedrijfspagina kijken. Het is daarom belangrijk dat deze een goede eerste indruk achterlaat. Een aantrekkelijke Facebook omslagafbeelding kan eenvoudig worden gemaakt met behulp van tools zoals Canva. Het is ook mogelijk gebruik te maken van een zogenoemde video-omslag, om hiermee gelijk de aandacht van een bezoeker op de pagina te trekken en tijdelijk vast te houden.
  • Werk het vastgepinde bericht bij
    Zorg ervoor dat het bericht waarvan je wilt dat elke bezoeker van je Facebook bedrijfspagina deze ziet, bovenaan je pagina verschijnt. Dit kan worden gedaan door deze vast te pinnen.
  • Verander de menu-tabbladen aan de rechterkant van je Facebook bedrijfspagina
    De volgorde van de verschillende ‘menu-tabs’ aan de rechterkant van de Facebook bedrijfspagina (bijv. berichten, video’s, info) kan zelf worden bepaald en aangepast. Het is raadzaam om te beslissen wat je wilt dat bezoekers het eerste zien, om de volgorde hier vervolgens op aan te passen.
  • Verander de call-to-action knop
    Wanneer al voor geruime tijd dezelfde call-to-action knop op de Facebook bedrijfspagina te zien is, maar er weinig activiteiten plaatsvinden, kan het raadzaam zijn deze te veranderen. Verander ‘Registreren’ bijvoorbeeld in ‘Meer informatie’ en analyseer of dit tot meer reacties leidt.
  • Registreer voor Facebook betalingen
    Facebook betalingen is een makkelijke manier om donaties binnen te halen. Een relevante toevoeging voor bedrijfspagina’s van non-profit organisaties en goede doelen. Via deze pagina kunnen alle details worden gevonden over de betaalopties voor goede doelen.
  • Werk de ‘info’ sectie waar nodig bij
    Het is raadzaam om met regelmaat de ‘info’ sectie van de Facebook bedrijfspagina bij te werken zodat alle informatie nog actueel is. Daarnaast kan het raadzaam zijn om de URL niet door te verwijzen naar de homepagina van je website, maar bijvoorbeeld naar een introductievideo of een pagina met succesverhalen over de organisatie.
  • Installeer Facebook Messenger
    Steeds meer bedrijven en organisaties communiceren met hun doelgroep via Facebook Messenger. Zo wordt Messenger bijvoorbeeld door klanten gebruikt voor het stellen van vragen over producten en diensten. Het activeren van Facebook Messenger op je pagina kan een bijdrage leveren aan een hogere klanttevredenheid en loyaliteit.

Twitter

  • Werk de Twitter bio bij
    Ga de link, sleutelwoorden en hashtags na en zorg dat je volledige bio up-to-date is en op de juiste woorden gevonden kan worden. In dit artikel zijn meer tips te vinden voor een effectieve Twitter bio en profiel.
  • Verander de vastgepinde tweet
    Op het moment dat de tweet die bovenaan je pagina verschijnt maanden oud is kan het zijn dat dit geen actuele eerste indruk achterlaat op bezoekers. Zorg dat deze daarom regelmatig wordt bijgewerkt.
  • Gebruik een aantrekkelijke omslagafbeelding
    Net als bij een Facebook bedrijfspagina is op Twitter het eerste wat bezoekers zien op een accountpagina de omslagafbeelding. Hou er daarom rekening mee met welke indruk de huidige afbeelding achterlaat en of bijwerken raadzaam is.
  • Maak gebruik van Twitter lijsten
    Door Twitter lijsten te creëren met bijvoorbeeld medewerkers, ambassadeurs, donors, sponsoren, vrijwilligers, partners of inspirerende personen in de sectie kan de grote stroom aan informatie op Twitter beter worden gemanaged.
  • Verwijder inactieve mensen
    Het is raadzaam om gebruik te maken van een tool als ManageFlitter om te zien welke personen die je volgt al een langere tijd inactief zijn. Deze personen kunnen mogelijk worden ‘ontvolgd’.

Instagram

  • Verander de link in de profielbio
    De enige plek waar op Instagram direct naar een website verwezen kan worden is met de link op de profielpagina. Het is daarom belangrijk om hier gericht gebruik van te maken. Stuur mensen bijvoorbeeld niet alleen naar de homepagina naar je website, maar naar een specifieke locatie, video- of registratiepagina.
  • Voeg Instagram Story highlights toe
    De hoogtepunten uit je Instagram Stories kunnen onder verschillende kopjes worden verzameld bovenaan je Instagram pagina. Het is raadzaam om dit bijvoorbeeld te doen voor evenementen of onderwerpen van toepassing voor je organisatie.
  • Een mooie, esthetische feed
    Bij Instagram is het met name belangrijk dat je feed er heel mooi en goed gecureerd uit ziet. Soms is het hiervoor goed om berichten die niet goed presteren of niet goed passen in de stijl van je feed te verwijderen.  Tips voor het plaatsen van effectieve foto’s op Instagram zijn te vinden in dit artikel.
  • Voeg hashtags toe aan oude Instagram foto’s
    Om de interactie op oude geplaatste berichten te stimuleren is het raadzaam om hier eens doorheen te gaan en relevante informatie, zoals locaties en hashtags, toe te voegen of bijvoorbeeld relevante accounts te taggen.

LinkedIn

  • Werk de headline op het LinkedIn profiel bij
    De headline is één van de belangrijkste onderdelen op een LinkedIn profiel, aangezien dit het eerste is wat mensen zien op het moment dat zij jou profiel tegenkomen. Het is dan ook raadzaam deze actueel te houden voor personen die je profiel bekijken. Meer tips voor een bijgewerkt LinkedIn profiel zijn te vinden in dit artikel.
  • Herschrijf de samenvatting op het LinkedIn profiel
    Met de samenvatting op het LinkedIn profiel kun je op een persoonlijke en vriendelijke wijze goed laten zien wie je bent en wat je kunt. In deze tekst kun je de aandacht van de lezer focussen op de impact die je met eerdere werkervaringen hebt gemaakt, en niet op de kenmerken hiervan.
  • Verlaat inactieve LinkedIn groepen
    Het is raadzaam om eens in de zoveel tijd door je lijst met groepen te gaan, en de groepen die je niet meer interesseren of inmiddels inactief zijn te verlaten. Een lijst met alle LinkedIn groepen waarvan je lid bent is te vinden via deze pagina.
  • Het opschonen van berichten
    Het is slim om eens door je berichten en connectieverzoeken te gaan en te zorgen dat je er geen gemist hebt van een mogelijk relevante relatie. Oude of irrelevante berichten kunnen uiteraard ook gelijk worden verwijderd voor een beter overzicht.

YouTube

  • Zorg voor passende sleutelwoorden
    YouTube is de op één na grootste zoekmachine wereldwijd. Zorg er daarom voor dat alle video’s die je voor je organisatie maakt op YouTube worden geplaatst. Daarnaast is het raadzaam om goede sleutelwoorden en een duidelijke beschrijving toe te voegen zodat deze makkelijk en op de juiste plaatsen gevonden kunnen worden.
  • Geef video’s duidelijke titels
    Een goede, duidelijke titel zorgt dat mensen naar de video gaan kijken, en uiteindelijk eventueel je pagina gaan volgen.
  • Voeg calls-to-actions toe
    Het is slim om in de beschrijving van een video relevante calls-to-action toe te voegen, inclusief een link. Moedig kijkers op deze manier bijvoorbeeld aan om je blog te lezen, zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of geld te doneren.

Meer leren over social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Wekelijks op maandag onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op het NSMA Social Media Weekoverzicht hieronder.

Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy statement.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.