09-12-2016 / Martijn Baten

Facebook is voor veel bedrijven hét sociale netwerk om te communiceren met klanten en fans. Bijna elke marketeer (93%) maakt gebruik van Facebook en Facebook advertenties om effectief doelgroepen te bereiken, blijkt uit een onderzoek door Buffer onder social media professionals. Maar hoe zorg je voor een effectieve zichtbaarheid op Facebook? Dit artikel geeft 4 tips voor het vergroten van bereik op Facebook.

4 tips voor het vergroten van bereik op Facebook

Wie effectief zichtbaar wil zijn op Facebook moet rekening houden met de continue veranderende functies en werking van het platform. Zo werd eerder dit jaar door een Vice-President van Facebook voorspelt dat in vijf jaar tijd Facebook volledig mobiel is en hoofdzakelijk uit video content bestaat. Het volgen van de laatste ontwikkelingen is zodoende raadzaam en NSMA schrijft hierover regelmatig. Hieronder geven we 4 tips die nu van toepassing zijn om het bereik op Facebook te vergroten.

Tip 1: Plaats content direct op Facebook

Het organische bereik van berichten op Facebook is in de afgelopen jaren drastisch gedaald. Slechts gemiddeld 2% van de paginafans ziet uiteindelijk berichten van een bedrijfspagina. Reden te meer om berichten dus te optimaliseren voor een betere zichtbaarheid. Het is hierbij belangrijk om alle content direct op Facebook zelf te plaatsen, in plaats van een link naar een video of fotoalbum op een externe website. Facebook geeft voorrang aan berichten die zoveel mogelijk gebruik maken van functies op het eigen platform, zoals het uploaden van video of foto’s. Hier zijn een aantal dingen die je kunt doen:

  • Upload video content direct naar Facebook, in plaats van deze te embedden via websites als YouTube en Vimeo.
  • Deel berichten van andere Facebook bedrijfspagina’s in plaats van links naar externe websites
  • Maak fotoalbums binnen Facebook om te gebruiken in paginaberichten.

Tip 2: Optimaliseer video voor de beste resultaten

Volgens studie door Socialbakers worden video’s op Facebook 135% beter bekeken dan foto’s.
Het online sociale netwerk stimuleert daarom het laatste jaar het plaatsen van video content, onder andere via nieuwe functies als Facebook Live. Bedrijven die meer resultaat willen behalen met hun video’s op Facebook kunnen onderstaande acties ondernemen:

  • Activeer de ‘autoplay’ functie voor video’s zodat wanneer gebruikers in het Facebook nieuwsoverzicht langs je video komen, deze automatisch start met afspelen en de aandacht trekt
  • Experimenteer met het live streamen van content via Facebook Live. Deze worden 3 keer beter bekeken dan reguliere video’s op Facebook, beter getoond in het nieuwsoverzicht en bieden nieuwe mogelijkheden voor interactie met fans.
  • Voeg ondertiteling toe aan video’s zodat deze ook goed te bekijken zijn in omgevingen waar de video’s niet bekeken kunnen worden met geluid zoals in het openbaar vervoer.

Tip 3: Plaats berichten op het ‘juiste’ moment

Vanwege de grote hoeveelheden aan berichten op Facebook die aan een gebruiker getoond kunnen worden, is een juiste timing belangrijk om op te vallen. Het is raadzaam om berichten in te plannen op de momenten dat je doelgroep ook gebruik maakt of op de momenten dat er minder pagina’s zijn die berichten plaatsen. Het plaatsen van berichten op het moment dat anderen minder berichten delen, werkt op basis van de aanname dat het bericht dan meer kans heeft om getoond te worden. Beheerders die vaker willen plaatsen op de momenten dat hun fans online, kunnen gebruik maken van de Facebook paginastatistieken om te zien op welke tijdstippen en dagen van de week de paginafans het meest online zijn. Net gestarte pagina’s kunnen testen met het plaatsen van berichten op verschillende tijdstippen gebaseerd op eigen aannames om te toetsen of deze kloppen.

Tip 4: Het promoten van berichten 

Het betaald promoten van berichten (ook wel boosten genoemd) zorgt ervoor dat een bericht gericht op een specifieke doelgroep onder de aandacht wordt gebracht. Het promoten van een bericht is raadzaam, pas nadat er al enige interactie op het bericht is geweest (likes, reacties of shares). Dit vergroot het bereik van het bericht. Naast de timing van het promoten is ook de doelgroep waaronder het bericht wordt gepromoot van belang. Facebook biedt verschillende mogelijkheden voor doelgroepen zoals:

In het artikel ‘Succesvolle Facebook advertenties maken‘ vinden startende adverteerders op Facebook een stapsgewijze uitleg om te starten met het adverteren op Facebook.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.

Meer tips & tricks over Facebook bedrijfspagina’s

De Nederlandse Social Media Academie schrijft regelmatig Facebook bedrijfspagina’s. De volgende tips & tricks verschenen eerder hierover: