12-10-2016 / Ayman van Bregt

Twitter heeft in de afgelopen jaren tal van nieuwe mogelijkheden voor interactie gekregen. Bij uitstek is Twitter een goed interactiekanaal om bedrijven in gesprek te laten gaan met (potentiële) klanten. In dit artikel staan vijf tips voor het bewerkstelligen van meer interactie op Twitter op een rij.

5 tips voor meer interactie op Twitter

De afgelopen jaren heeft Twitter diverse uitbreidingen doorgevoerd op het gebied van foto en video, het ontdekken van actualiteiten, de toegankelijkheid voor slechtzienden, interactie in groepen en het taggen van mensen, nieuwe advertentievormen en het managen van Twitter campagnes en tenslotte het bieden van klantenservice.

De afgelopen jaren heeft Twitter verschillende uitbreidingen doorgevoerd op het gebied van foto en video, het ontdekken van actualiteiten, de toegankelijkheid voor slechtzienden en interactie in groepen . Daarnaast heeft Twitter taggen van mensen geïntroduceerd, nieuwe advertentievormen evenals het managen van Twitter campagnes en het bieden van klantenservice.
De toegenomen mogelijkheden op Twitter bieden kansen, maar ook uitdagingen voor organisaties om de juiste keuzes te maken. Voor organisaties die meer willen investeren in interactie op Twitter, kunnen de volgende 5 tips hierbij helpen.

  • Tip 1 – Laagdrempelige en eenvoudig te consumeren content
    Creëer content die goed past bij de dynamiek en de mogelijkheden van Twitter. De beperking in tekens vraagt om creativiteit en de noodzaak om een effectieve boodschap. Probeer hierbij ook een gevoelige snaar te raken en aandacht te geven aan emoties die passen bij een product door goede beelden (visuele content) te gebruiken. Een goed voorbeeld is de recente introductie van de ‘Eggplant flavoured condom’ door Durex. De interactie zal met name tot uiting komen in het delen van content in de tijdlijn van Twitter gebruikers die de content waarderen.
  • Tip 2 – Gebruik met regelmaat een Twitter poll
    Het inzetten van een Twitter Poll is bij uitstek een manier om meer interactie op Twitter te krijgen. Doormiddel van een Twitter Poll is het mogelijk om anoniem  gebruikers te laten participeren en de poll ook uiteraard te delen met ander.
  • Tip 3 – Gebruik hashtags en verkorte links
    Relevante hashtags kunnen helpen om de zichtbaarheid te vergoten bij Twitter gebruikers die je nog niet volgen. Naast hashtags kan de interactie ook gestimuleerd worden door een url-verkorter (bijvoorbeeld bit.ly) te gebruiken. Een goede tweet met een link biedt veel waarde voor organisaties die graag meer website bezoek als gevolg van de inzet van social media nastreven. Amazon maakt veel gebruik van deze tactiek.
  • Tip 4 – Biedt klantenservice via Twitter aan
    Twitter wordt door veel mensen gebruikt om snel een probleem te melden bij een organisatie. Door de mogelijkheden van klantenservice op Twitter optimaal te gebruiken en bijvoorbeeld ook de openingstijden goed te vermelden kan een bedrijf zeer toegankelijk zijn en professioneel overkomen door adequaat op vragen te reageren.
  • Tip 5 – Zoek gericht naar kansen voor interactie op Twitter
    Gebruikers die hun problemen, behoeftes en verlangens via Twitter kenbaar maken en nog onbekend zijn met jouw organisatie, zijn een kans om de interactie te stimuleren. Dat kan door bijvoorbeeld kennis te delen en de waardevolle helpende hand te bieden aan deze Twitter gebruikers.
    De gratis NSMA praktijkgids social media monitoren geeft inzicht in de mogelijkheden van het monitoren via Twitter en andere sociale media.

Bron afbeelding: Fifteen Design