Beter gevonden worden op LinkedIn

Beter gevonden worden op LinkedInLinkedIn is met meer dan 200 miljoen leden wereldwijd het grootste en belangrijkste zakelijke sociale netwerk op dit moment. Naast de grootte van het aantal gebruikers wordt er binnen LinkedIn ook flink gebruik van de zoekmachine; in 2012 waren er 5,3 miljard zoekopdrachten. Vanuit zakelijk perspectief bekeken kan LinkedIn in potentie veel bieden aan iedere professional. In dit artikel worden daarom vier aandachtsgebieden behandeld (met daarbij tips) om beter vindbaar te worden op LinkedIn.

Tips om beter gevonden te worden op LinkedIn

Het verbeteren van de eigen vindbaarheid op LinkedIn is gebaseerd op vier pijlers. Hieronder worden afzonderlijk de verschillende pijlers toegelicht:

  • Profiel;
  • Connecties;
  • Content;
  • Waardering.

 

Beter gevonden worden op LinkedIn – Profiel
Het is belangrijk dat het LinkedIn-profiel een duidelijke weergave geeft van je kwaliteiten, kennis en vaardigheden. LinkedIn helpt bij het opstellen van een zorgvuldig en compleet profiel met behulp van de ‘profile strength’ indicator. De profielsterkte is gekoppeld aan de compleetheid van het profiel. Voor een goede vindbaarheid is het aan te raden ervoor te zorgen dat de profielsterkte minimaal het niveau van deskundige heeft (‘Expert’). Daarnaast is het raadzaam om een professionele foto te plaatsen op het profiel en de kennis die onderscheidend is duidelijk terug te laten komen in de samenvatting, titels en omschrijvingen. In de onderstaande LinkedIn-video worden tips door LinkedIn gegeven voor een aantrekkelijk profiel:

Beter gevonden worden op LinkedIn – Connecties
Het is raadzaam om je netwerk dat opgebouwd is door de jaren heen (werkverleden, oud-studiegenoten en contacten die bekend zijn door hobbies (bijvoorbeeld sport en muziek) ook onderdeel zijn van het LinkedIn-netwerk. Met een groter netwerk op LinkedIn zal ook je profiel beter vindbaar zijn. Bij zoekopdrachten toont LinkedIn namelijk eerst de zoekresultaten die direct of indirect tot het eigen relatienetwerk behoren. Met een groot netwerk zul je dus frequent in het netwerk van relaties zichtbaar zijn. Een goed inzicht in het eigen netwerk kun je verkrijgen met behulp van LinkedIn InMaps.

Beter gevonden worden op LinkedIn – Content
Iedere professional heeft relevante ervaring in zijn/haar vakgebied die je kunt delen op LinkedIn. Door regelmatig vanuit inhoudelijke expertise zichtbaar te zijn en kennis te delen, zorg je voor zichtbaarheid in het netwerk netwerk. Dit netwerk beperkt zich op LinkedIn niet alleen tot het relatienetwerk die een ‘statusupdate’ zien, maar kennis kun je ook delen via een LinkedIn Bedrijfpagina en in de vele LinkedIn groepen die er zijn. Daarnaast kun je ook content delen via het eigen profiel aan de hand van bijvoorbeeld slideshare presentaties en YouTube-video’s. Naast het delen van eigen content kan het deelnemen in discussies van Groepen, nieuws via LinkedIn Today en het reageren op nieuws van een LinkedIn bedrijfspagina helpen om beter zichtbaar te zijn. In de onderstaande LinkedIn-video worden tips door LinkedIn gegeven voor het plaatsen van statusupdates die opvallen en aantrekkelijk zijn voor relaties om te lezen:

 

Beter gevonden worden op LinkedIn – Waardering
Een compleet profiel kun je in grote mate zelf invullen. Een profiel op LinkedIn werkt echter nog krachtiger als andere professionals op LinkedIn waardering tonen voor de vaardigheden en kennis die je als professional hebt. De waarderingen komen tot uiting door middel van bijvoorbeeld een ‘like’ op een gedeeld bericht (statusupdate via het profiel, bericht via een LinkedIn bedrijfspagina of in een LinkedIn groep). De expertise zal nog meer zichtbaar worden als mensen hun waardering uitspreken door middel van LinkedIn Endorsements of een aanbeveling schrijven die op het LinkedIn profiel geplaatst wordt.
In de onderstaande LinkedIn-video worden tips door LinkedIn gegeven hoe je met jouw expertises (LinkedIn Skills) en LinkedIn Endorsements duidelijk je werkervaring zichtbaar kunt maken:

 

Meer uit LinkedIn halen

De Nederlandse Social Media Academie schrijft wekelijks over LinkedIn en geeft tips om meer uit LinkedIn te halen voor zakelijke doelstellingen. Hieronder staan vijf recente artikelen op een rij die kunnen bijdragen om meer uit LinkedIn te halen:

 

Afbeelding via: VDAB.be